js מונחה עצמים - הוספת מתודות על ידי הרחבת הפרוטוטיפ

מחבר:
בתאריך:

זה המאמר השני שעוסק בתכנות מונחה עצמים של JavaScript. ייתכן שהוא יהיה מתקדם מדי לחלק מהקוראים, ולקוראים אילה, אני ממליץ על קריאת המדריך הראשון: תכנות מונחה עצמים עם java script.

 

מה זה פרוטוטיפ (prototype) של JavaScript?

פרוטוטיפ זה אב-הטיפוס של האובייקט, שכל האובייקטים שנוצרים ממנו יורשים את התכונות והמתודות שלו.

גם האובייקטים המובנים של JavaScript באים עם פרוטוטיפ ממנו הם יורשים את התכונות והמתודות שלהם. כדי לראות את זה נעבוד עם דפדפן כרום, ולחיצה ימנית בעכבר על כל דף שהוא ואז (Inspect element (1 תפתח חלונית עם כל המשימות שמספק הדפדפן. נבחר באפשרות (Console (2, ונקליד לתוך הקונסולה שנפתחת (dir(Math) (3, ואז ENTER מה שיראה לנו את פונקציית הבנאי של האובייקט (MathConstructor), ותחתיה נמצאות כל התכונות והמתודות של האובייקט. כך זה נראה:

תכונות ומתודות של אובייקט

השיטה הזו טובה לגילוי תכונות ומתודות של אובייקטים מובנים של javascript, כמו גם של אובייקטים שאנחנו כותבים, כשצריך לזכור שכל פונקציה או מערך שאנחנו כותבים ב-JavaScript הוא למעשה אובייקט.

 

כיצד מוסיפים מתודות על ידי הרחבת הפרוטוטיפ, ולמה זה טוב?

הוספת מתודות לפונקציית הבנאי בדרך הרגילה

ניצור אובייקט Television עם התכונות הבאות:

function Television(price){
  this.Price = price;
  this.CalcPayment = calcPayment;
}

נוסיף מתודה שמחשבת כמה צריך לעלות לנו כל תשלום מ-12 תשלומים.

function calcPayment(){
  return (this.Price/12);
}

ניצור שני מקרים של מכשירי טלוויזיה באמצעות מילת המפתח new:

var sony = new Television(4200);
var samsung = new Television(2800);

כשנבחן את זה באמצעות Inspect elemnt של כרום, נראה שלשני המקרים של האובייקט קיימת המתודה CalcPayment בזיכרון. כך זה נראה:

הורשה של מתודות של עצמים

כל מקרה יוצר מחדש את הפונקציה ()calcPayment בזיכרון, זה נחשב לבזבוז של משאבים, שיכול להאט את ביצועי הסקריפט במקרים שבהם יש הרבה קריאות לפונקציה.

הוספת מתודות לפונקציית הבנאי באמצעות הרחבת הפרוטוטיפ

כדי למנוע את בזבוז המשאבים, נוסיף את המתודות לפונקציית הבנאי באמצעות הרחבת הפרוטוטיפ. עושים זאת כך.

קודם ניצור את פונקציית הבנאי :

function Television(price) {
  this.Price = price;
}

ועכשיו נרחיב את הפרוטוטיפ באמצעות מילת המפתח prototype:

Television.prototype.CalcPayment = function() {
  return (this.Price/12);
}

נוסיף את שני המקרים של האובייקטים שיצרנו:

var sony = new Television(4200);
var samsung = new Television(2800);

כשנריץ את זה, ונבדוק באמצעות Inspect Element, נראה שכל מקרה ירש את המתודה בתוך הפרוטוטיפ, במקום ליצור מחדש את המתודה. וזה חוסך במשאבים. כך זה נראה:

הורשת מתודות של אובייקטים

 

לסיכום

ראינו שיש שתי דרכים להוסיף מתודות לאובייקט. אפשר להשתמש במילת המפתח this, ואפשר גם להרחיב את הפרוטוטיפ. היתרון של הרחבת הפרוטוטיפ הוא חסכון במשאבי המערכת. הרחבת הפרוטוטיפ טובה בעיקר למתודות שאנחנו כתבנו, ולא מומלץ בכלל להשתמש בה על אובייקטים מובנים של JavaScript.

קראו על הורשת אובייקטים ב-javascript

הוסף תגובה חדשה

 

= 3 + 8