תחי ישראל - אין לנו ארץ אחרת

תחי ישראל -אין לנו ארץ אחרת

מדוע השבתתי את האתר או מדינת היהודים לעומת מדינה יהודית

מחבר:
בתאריך:

הסיבה בגללה השבתתי את האתר מספר פעמים בשבועות האחרונים היא שקורה משהו לא טוב בנס הגלוי ששמו מדינת ישראל ואני לא יכול לשתוק. נהוג ליחס את טירוף המערכות לאיש בנימין מיליקובסקי המכונה ביבי אבל לדעתי החולשה הפוליטית שלו מהווה זרז לתהליכים שעוברים על החברה הישראלית, ואנחנו מאוד משתדלים להתעלם מהם. מקור הבעיה של המדינה הוא בקונפליקט בין דת למדינה. האם אנחנו מדינת היהודים כמו שהציע הרצל או מדינת הלכה יהודית בסגנון הרפובליקה של איראן וקנאי הדת היהודית. אם לא נתמודד עם זה היום הדמוגרפיה תכריע לכיוון מדינה יהודית בתוך 10 שנים במקרה הגרוע או 20 שנה במקרה הטוב. הבעיה היא עמוקה יותר ממה שנדמה כי אם נהיה מדינה יהודית במקום מדינה דמוקרטית לא נשרוד. כי ההישרדות שלנו בסביבה בעייתית ומרובת אויבים ואתגרים תלויה ביתרון איכותי - במדע, בטכנולוגיה, בעסקים, בקשרי ידידות עם המפותחות באומות. כל היתרונות המאפשרים את קיום המדינה הם תולדה של היות ישראל דמוקרטית ומתקדמת. ממש לא תוצאה של תפילות שלא עזרו ואף הקהו את חושי אבותינו ואמותינו ב-2,000 ויותר שנות גלות. את היתרונות המאפשרים את קיום המדינה לא יהיה מי שיתחזק במדינה יהודית דתית חשוכה.

עובדה ראשונה אותה אני מבקש להציג היא גרף מסכם הלקוח מתוך מחקר שעשתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והתפרסם ב-2018 "אוכלוסיית ישראל לפי דת והגדרה עצמית של מידת דתיות" המראה ש- 61% מהחרדים החיים בישראל הם עניים ורק 10% מקרב החילונים. יותר מכך, ככל שאוכלוסייה היא דתית יותר כך שיעור העוני בקרבה גבוה יותר.

שיעור העוני בקרב אוכלוסיות על פי השתייכות דתית - נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו ב-2018. 10% מהחילוניים עניים לעומת 61% מהחילוניים. ככל שעולה רמת הדתיות בקרב היהודים הסיכון לעוני גובר

מה זה אומר להיות עני? יש לך פחות אפשרויות, הסיכוי שילדיך יהיו עניים גובר, היכולת שלך לתרום לחברה פוחתת משמעותית, וליהפך אתה וילדיך הופכים לנטל על החברה שצריכה לממן אתכם באמצעות כספי העברה שעוברים מאוכלוסיות עשירות יחסית לעניות במקום שיושקעו בתשתיות, חינוך, בריאות, ביטחון. למה שמישהו ירצה להשתייך לקהילה ענייה במובהק? אולי זה בגלל שאין לו ברירה. לכן, קוראים לזה "מעגל עוני" כי כל כך קשה להחלץ ממנו אז למה בכלל להיכנס אליו?

 

אם נתון זה לא מספיק בנקודות שאביא להלן אני מבקש לתרום עובדות וטיעונים נוספים לטובת מדינת ישראל מתקדמת ודמוקרטית שתהיה מדינת היהודים ולא חלילה מדינה יהודית:

א. קיים קשר מובהק בין דתיות ונחשלות. האומות הדתיות ביותר, דוגמת איראן ואפגניסטן, הן גם הנחשלות ביותר. האומות הכי פחות דתיות, דוגמת עמי מערב אירופה, הן המתקדמות ביותר.

ב. לא תמיד העמים של המערב היו מפותחים כמו שהם היום. במאה ה-15 מידת הפיתוח בעולם המוסלמי ובמערב הייתה דומה. לפי דברי פרופ הר-סגור ז"ל שחקר את ההיסטוריה של אירופה באותה מאה דרש השליט של מצרים כסף מהסוחר הראשי. כיוון שהסוחר סירב הורה השליט לנסר את המורד במלכות באמצע הגוף במרכז העיר מול המון נלהב. במקום סוחר אחד חי הוא קיבל שניים מתים. באותה התקופה בצרפת פנה המלך לסוחרים כדי שיממנו לו את המלחמות שהוא היה חייב לנהל כדי להצדיק את מלכותו, אבל הסוחרים התנו את נכונותם במתן זכויות. יתרה מכך, מלך צרפתי שהפר את הבטחתו ולא שילם תמורת שירות או סחורה נתבע בפני בית משפט, אשר פסק פעמים רבות לטובת מגיש התביעה ונגד המלך. ברבות השנים, שושלות של מלכים מושחתים ומטומטמים השניאו את עצמם על העם והסוף היה בשפיכות דמים שהביאה להדחת המלוכה וכוהני הדת שהעניקו את חסותם לתועבה. כתחליף למלכות ולממסד הדתי קמו מדינות לאום שהפכו לדמוקרטיות ברבות השנים. אנחנו למדנו מהדמוקרטיות המערביות שיש לכל אדם זכות עמידה מול בתי משפט עצמאים. זה אומר שהפסיקה תהיה בהכרח נגד אחד הצדדים שיחוש נפגע, פעם התובע ופעם הנתבע. זה בגלל שהם עצמאיים. כל זה נראה לנו מובן מאליו אבל התפתחות הדמוקרטיות לצד הפרדה בין השלטון ובתי המשפט בקרב העמים של המערב ארכה מאות שנים ולוותה בשפיכות דמים. באותה עת, כבתה השמש על עמים שלא הצליחו להסיר מעל גבם את עול העריצות.

ג. היהודים היו שרויים בתת תנאים בכל המקומות בהם חיו. המעטים שהצליחו לשפר את מצבם, דוגמת אנשי המדע הדגולים של המאה ה-20 או סוחרים עשירים, למדו מן הגויים. חלקם אף הפכו אתאיסטים או לפחות אגנוסטים.

מאות שנים קודם לכן, במאה ה-14, ברח אשר בן יחיאל (רא"ש) מגרמניה לספרד מאימת עלילות הדם, ובדרך נתקל באוכלוסייה יהודית שבימים הקשים ביותר שחוותה האנושות (מגפת דבר + כיבושים של מונגולים + עלילות דם) התכנסו במניינים נשים וגברים ללמוד, לא עלינו, פילוסופיה (מה שהם כינו פילוסופיה זה מה שהוליד לימים את המדעים). הוא היה כל כך מזועזע שהוציא חרם עליו נסמכים החרדים עד ימינו באיסור שלהם ללמוד לימודים כלליים. אותו רא"ש לא יכול היה לעמוד בחרם שהוא עצמו הטיל, ולאחר שהפך לרב קהילה בספרד נהג לבקש מיהודי בן קהילתו שעסק במדע האסטרונומיה שיעדכן אותו על הגילויים החדשים בתחומו.

ועוד עובדה שמדגימה עד כמה מצבם של היהודים היה קשה הוא מנהג החאלקה - ליהודים היתה בעיה מטרידה כי הילדים היו מתים בשינה. הרבנים לא יכלו לסייע אז המוני העם למדו מהפאלחים על שד האבו-ללה שלוקח את נשמות הילדים, במיוחד הזכרים, ועל הפתרון למצוקה שהוא לחפש את הבנים לבנות. ככה זה שאין מדע והפחד מושל. יעברו שנים רבות עד שהרפואה תתפתח בזכות אווירה המעודדת את החקירה החופשית, שהודות לה אנחנו חיים כי תמותת ילדים היא עניין נדיר ביותר בארצות המפותחות במאה האחרונה.

ד. היהודים הפכו משברי כלי לאומה מכובדת רק בשנים האחרונות בזכות הקמת מדינת ישראל על ידי ציונים שהאמינו שהפתרון ליהודים הוא הקמת מדינה מבוססת מדע וקידמה, הפרדה בין דת ומדינה וקשרים טובים עם עמי העולם, כמו המפותחות באומות. אם הציונים היו ממשיכים את דרך אבותינו לא הייתה קמה המדינה כי הם היו ממשיכים לעשות את מה שעשינו תמיד - התפללנו לרחמי שמיים ובכל פעם שהתרגש אסון האמנו שמנסים אותנו.

בגלל שהדברים כל כך בהירים ונוגעים לי אני חש זכות וחובה להביע דעה כדי לתרום מעט לשיח ששומר את ישראל דמוקרטית ומתקדמת. לאופי היהודי של המדינה אני לא דואג ולו בגלל שישנם רבים אחרים המתפרנסים מזה. גם בזה אנחנו לא מיוחדים - מנהיגים דיקטטוריים בכל העולם מצליחים להשתלט על ההמון על ידי זה שהם מזכירים או ממציאים עבר מפואר אותו יש לחדש.

לאור העובדות אותן הבאתי לעיל התגבשה השקפת עולמי, תחי ישראל דמוקרטית ומתקדמת כי איפה נהיה בלעדיה.

* ממשלת העבריינים, השתקנים והאידיוטים השימושיים שכרגע בשלטון אינה העניין אלא הפיכתה של מדינת ישראל לדיקטטורה דתית, גזענית, מפגרת ביום שאחרי לכתו של האיש והאגו בנימין מיליקובסקי כי לא יהיה מי שיעצור את הידרדרות המדינה באין הפרדה בין דת למדינה וחוקה שתשמור על המדינה מתקדמת ודמוקרטית.

 

English version:

Striving for a Democratic and Advanced Israel

In recent weeks, I've found myself repeatedly suspending the operation of my website due to concerning developments in the visible fate of the state of Israel. These developments have compelled me to voice my thoughts, as I cannot remain silent. While the media often attributes the turmoil to Benjamin Netanyahu, I believe that his political weakness fuels the societal processes unfolding in Israel. Unfortunately, we tend to ignore these underlying issues.

The core problem of the nation lies in the conflict between religion and state. Are we meant to be the Israel as envisioned by Herzl, a state for the Jews, or a religious Jewish state reminiscent of a failed Jewish orthodoxy? Failing to address this challenge will lead us down a path where demographics will ultimately decide the fate to become a theocratic Jewish state within a few decades. This issue goes deeper than it seems, as a theocratic Jewish state, rather than a democratic one, will not be sustainable. Our survival in a challenging and hostile environment, brimming with adversaries and challenges, hinges on excellence in science, technology, business, and cultivating strong relationships with developed nations. These advantages that sustain our nation are a product of being a progressive and democratic Israel, not the result of millennia of prayers that were unheeded, including the suffering of our ancestors during over 2,000 years of exile.

To support my point about the daunting fate of Israel if it becomes ultra orthodox I would like to present a research study conducted by the Central Bureau of Statistics and published in 2018, which demonstrates the connection between religiosity and poverty. Among Israel's ultra-Orthodox population, a staggering 61% live in poverty, while only 10% of the secular population faces similar circumstances. Furthermore, as the religiosity level increases, so does the poverty rate.

 research study conducted by the Central Bureau of Statistics and published in 2018, which demonstrates the connection between religiosity and poverty. Among Israel's ultra-Orthodox population, a staggering 61% live in poverty, while only 10% of the secular population faces similar circumstances. Furthermore, as the religiosity level increases, so does the poverty rate.

What does it mean to be poor? It entails limited options, an increased likelihood of your children being impoverished, diminished ability to contribute to society, and eventually becoming a burden on a society that must support you through transfers of wealth from the relatively affluent sectors to the impoverished. Why would anyone willingly associate with a clearly impoverished community? Perhaps it's because they have no choice. This is why it's termed the "cycle of poverty," as escaping it is incredibly challenging. So, why even enter it?

If this data isn't sufficient, the following points are offered to support the vision of an advanced and democratic Jewish state, rather than a religiously oriented one:

  1. A Clear Correlation between Religiosity and Vulnerability: Highly religious nations like Iran and Afghanistan are also the most vulnerable. In contrast, the most secular nations, like Western European countries, tend to be the most advanced.
  2. Historical Perspective: In the 15th century, the level of development in the Muslim world and Western Europe was similar, and while the Muslim world stagnated becoming increasingly religious, Western European nations evolved into secular democracies sanctifying human rights and enjoying unprecedented wealth .
  3. Jewish Persecution: Jews historically lived as subjugated minorities in most places. Those who managed to improve their conditions, such as prominent scientists in the 20th century or wealthy merchants, often did so by learning from non-Jews. Some even became atheists or agnostics.
  4. Jewish resurrection: Jews only gained significant respect as a people in recent years due to the establishment of Israel. The Zionist founders believed the solution for Jews lay in building a science-based nation, separating religion from state, and fostering international ties akin to developed nations. If they had followed the traditional path, where prayers were our primary recourse, Israel might not have emerged.
  5. Current Political Leadership and future concerns: While the current government may consist of extremists, opportunists, and idiots, the bigger concern is the transformation of Israel into a religious, ethnic, and zealous dictatorship in the post-Netanyahu era. The lack of a strict separation between religion and state, along with laws violating the democratic nature of the country, will doom Israel's advancement and risk its existence.

In light of the aforementioned considerations, my duty and privilege is to contribute my perspective to the discourse that safeguards a democratic and progressive Israel. The Jewish character of the state isn't a concern, as there are many who profit from it. Moreover, we aren't unique in this regard; dictatorial leaders worldwide manipulate the masses through appealing or invented pasts that they need to revive.

In conclusion, the facts I've presented have shaped my worldview: a thriving Israel is a democratic and advanced one. The government's current state, dominated by extremists, conformists, and useful idiots, is alarming but the real challenge is preventing Israel from becoming a religious, racist, and unstable dictatorship in the decades to come. There will be no force to halt the country's decline without a firm separation between religion and state, and laws that protect Israel's future as an advanced and democratic nation.

 

אהבתם? לא אהבתם? דרגו!

0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים

 

 

הכותב הוא מתכנת שבמעט הזמן הפנוי העומד לרשותו נהנה לקרוא ספרים ולרשום לעצמו רשימות כדי להזכר במה שחשוב. מי שרוצה לחוות את דעתו מוזמן להוסיף תגובה ואשתדל לפרסם בהקדם.

הוסף תגובה חדשה

 

 

ענה על השאלה הפשוטה הבאה כתנאי להוספת תגובה:

מתי הוקמה המדינה?

 

תמונת המגיב

ראומה בתאריך: 26.03.2023

תודה רבה! וגם תודה על השבתת האתר בשבוע שעבר, הרגשתי שלעוד אנשים אכפת ממה שקורה פה במדינה.

תמונת המגיב

אלי בתאריך: 07.05.2023

כותב נכבד, אינך מכיר את הדת היהודית לא בדבר ולא בחצי דבר, כפי שמוכח מדבריך שחלקים סילופים וחלקם בורות מופלגת.
אם הינך מבין במדעים אין נותן לך את היכולת להכריע במחלוקת (אם ישנה) בין המדע והדת מכיוון שאתה כפי שאתה מודה בעצמך מכיר טוב את המדע אך כלל לא את הדת. אם נרצה לשמוע פסיקה והכרעה בנושאים מורכבים אלה עלינו לשמוע מומחים משני הצדדים ורק כך נוכל להחליט בצדקת הטיעונים של מי מהם.
שמע לעצתי והרחב את ידיעותיך בדת היהודית לפחות ברמה שאינה מביכה כל כך ואז נשמח לשמוע את דבריך... באהבת ישראל, אלי

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 08.05.2023

אלי היקר. הטיעון שלך חלש. זה טיעון ad ignorum לגופו של אדם שבו אתה טוען "אתה לא יודע לכן אתה לא צודק". או בעברית מדוברת "אתה לא מבין אז תשתוק". אני, לעומתך, מציג עובדות. רוצה עובדה נוספת? בבקשה: הניצחון הצבאי הגדול ביותר בתולדות העם היהודי, הושג במלחמת ששת הימים על ידי מטכ"ל שהורכב כולו מאנשים חילוניים לחלוטין שחשבו בהגיון במקום להתפלל. זו עובדה! זו המציאות! עכשיו תתמודד.

תמונת המגיב

יעקב בתאריך: 11.06.2023

יוסי אני אוהב אותך ואת האתר שלך אבל מה שכתבת כאן לא מראה על ידע כללי ובטח לא על ידע היסטורי יהודי.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 13.06.2023

יעקב היקר, תודה על המילים החמות. הבעיה אינה ביהדות אלא בפרשנות הקיצונית שלה המרבה בורות ונחשלות. העניין הוא שמדינת ישראל קיימת בזכות היותה מתקדמת ולא נחשלת. אם תחדל להיות מתקדמת לא נשרוד שכן היא קיימת בזכות היותנו מתקדמים יותר משכנינו. להזכירך, יהודים חיו חיי השפלה כאומה מובסת במשך אלפי שנים עד שבאה הציונות, תולדתם של רעיונות הקידמה, והפכה את היהודי הישראלי לבן אומה חזקה ומכובדת בין אומות העולם.

תמונת המגיב

אבי בתאריך: 23.06.2023

יש גם קשר בין חילוניות לנחשלות עיין ערך הקומוניזם כל דבר שהוא קיצוני נכשל מה גם שאנחנו רואים את הנהירה לדובאי את הרצון לסעודיה מקומות מאד דתיים, עם עונש מוות על המון דברים אגב נודע לי עכשיו מסקירה מלמעלה שגם הגרמנים בשואה היו חילונים עיין ערך האמונה שלהם החזק שורד לא דומה לשום השקפה דתית של אף דת

תמונת המגיב

מנ בתאריך: 23.06.2023

יוסי בן הרוש ראיתי את מה שכתבת בתאריך27.03.2023 אני לא מסכים לגמרי עם כל המלל שם רק דבר אחד בטוח-שאתה יהודי ליהודים יש נטייה לקיצוניות אני חרדי ואני מבטיח לך שאם הייתה נולד בבית חרדי הייתה מהקיצוניים במאה שערים יש צדק בחלק מדבריך או בכולם אבל עצם זה שאתה מסוגל להשוות את הדת שאלה שמקיימים אותה באמת עושים חסד לאיראנים זה מזעזע ראיתי שכתבת על האגו של נתניהו שים לב שאתה לא מאד שונה ממנו

תמונת המגיב

אלי בתאריך: 23.06.2023

מי הם האנשים בעלי המניעים הטהורים שהביאו אותך להבנה שהמדינה לקראת שינוי בנושאי דת? אגב, קצת מצחיק, אבל הציונים האמינו שהארץ שייכת להם בתור העם היהודי, נשמע קצת דתי מדי.
ואם סתם השתלטו על הארץ,אז עכשיו השתלטו אחרים, מאוד כואב אבל זו המציאות (להבנתך) לסיום-אי אפשר לעשות דוקטורט על תחום כששומעים רק חצי מהמידע בפרט אם גם הוא מוטה ומוטעה,זה מה שאני הבנתי...

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 23.06.2023

נכון. יש לנו כל מיני מורשות אותם אנו נושאים זה לא אומר שבהכרח כדאי לנו לחזור אליהם. לדוגמה, כולנו מצוידים בשריד מנווון של עצם הזנב מורשת מאבותינו הפרימטים. האם מישהו חושב ברצינות לחזור ולהשתמש בזנב לצורך טיפוס על עצים?

תמונת המגיב

מאיר בתאריך: 23.06.2023

מבחינתי זכית בתואר הנחשק הההטפש מאמין לכל הבדיות שמכרו לך מרכזי התעמולה של האזרחים השחצנים!! איחוליי!! טמבל... תודה שהסברתי לי איך פעם האמינו לעלילות הדם אין צורך שתגיב הרי אני מילא לא נחשב רק אתה הנאור שמבין הכל...

תמונת המגיב

רוןה בתאריך: 10.07.2023

אהבתי את הערה שלך "התכנים באתר מסופקים ללא אחריות מכל סוג"
כי תכלס הם מספרים רצף של עובדות ודעות , לא סדורות ( לא ברור מהי עובדה ומהו טיעון , לגופו של עניין עם ישראל, כמו אדם בנוי מגוף ונשמה אי אפשר להתעסק עם אחד וההזניח את השני . מדעים , ודמקרטיה הם המזון של הגוף , הדת והתרבות הם המזון לנשמה . בנוסף העם היהודי הוא סתם אוסף של תושבי תל אביב . אלא מדובר בפסיפס עצום שמכילך יותר מדרך אחת . כאשר מסירים חלק קטן מהפאזל הוא הופך לבלתי קריא , כנל כאשר מנסים להפוך את כל חלקי הפאזל להעתק הדבק . רק השילוב של כלל האזרחים מכל הסוגים מביא את יצירת המופת ששמו אומה .

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 10.07.2023

מה השאלה? האם מה שכתבתי הוא עובדות. כן. אילו עובדות. העובדה שאינך מכיר אותם לא הופכת אותם ללא נכונות.

תמונת המגיב

מישהו בתאריך: 10.07.2023

"כנופיית העבריינים והמושחתים וציבור חסרי הדעת הנוהה אחריה" - תתבייש לך. המדינה במצב העכשווי לא דמוקרטית בגלל בג"ץ.
אתם לא מחזיקים את המדינה. לא רק אתם משלמים מיסים. בטח ובטח שלא אתם רק עושים צבא. אם הייתם דואגים לילדים שלכם לא הייתם חוסמים את המדינה עכשיו בהפגנות. אתם אוהבים את המדינה? עכשיו בכלל הצחקתם אותי.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 11.07.2023

הרבה שנים חששתי מפני הידרדרות המדינה כיוון שמנת המשכל הממוצעת של אוכלוסיית ישראל היא 92. נמוכה משמעותית מאשר באומות המפותחות, ורק קצת מעל לאוכלוסיית עיראק וטורקיה. החשש שלי היה שאנשים פה בממוצע לא מספיק חכמים כדי לקיים מדינה מתקדמת ובכלל כך הם לא מסוגלים להבין מהי דמוקרטיה, יתרונותיה לעמים המקיימים אותה, ומהם המנגנונים ששומרים עליה, מה החשיבות של ביקורת שיפוטית, מה סכנות עריצות הרוב, חשיבות יחסי חוץ עם אומות מתקדמות, מדוע לא צריך להאמין לכל שטות הכתובה בספרים עתיקים, למה זה לא סביר לתת כסף לאנשים שלא מכירים רק בגלל שיש להם זקן ומגבעת, וכו'
קח את בעית ה-IQ הנמוך של האוכלוסייה תוסיף לזה יוהרה בסגנון "העם הנבחר", כשאין עם שלא בטוח שהוא הנבחר, וקיבלת מתכון לצרות בצרורות.
אני מאוד מקווה שאני טועה בניתוח אבל בימים אילה ייתכן שאנו חווים את גורלה של מדינה שהאוכלוסייה שלה לא מספיק חכמה, וכמנהג עמים לא חכמים רצים ריצת עמוק לחסות תחת צילו הדורסני של המלך או המולך.

תמונת המגיב

דוד המלך בתאריך: 14.07.2023

תודה על כל הסופרלטיבים. אבל נגד מי אתה בדיוק? הממשלה? הימין? הדתיים? החרדים? מי??

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 14.07.2023

יש לי כבוד רב להשקפת עולם שמרנית שגורסת שאם משהו קיים במשך שנים יש לשמור עליו, גם אם הוא אינו מושלם. על כן אני תמה על אותם פוליטיקאים שבשם השמרנות כל כך נחפזים לשנות מן היסוד את שיטת המשטר במדינת ישראל ואת האיזון בין הרשויות, וחושד במניעים שלהם שמה שהם באמת רוצים הוא להשליט דיקטטורה בלי שיהיה אף גורם שמבקר אותם ובוחן את מעשיהם. דיקטטורה זה רע כי אין אדם שלא טועה ובמדינת ישראל שיש לה כל כך הרבה אתגרים, כלכליים, ביטחוניים, אנושיים, אנחנו לא יכולים להרשות לפוליטיקאים לקבל החלטות בשרירות לב ובלי להיעזר במגוון הדיעות ובמיטב והמומחים.

תמונת המגיב

אבי בתאריך: 18.07.2023

רק תדמיין, מה יקרה אם כל מנהל אתר יכניס את דעותיו אישיות לעסקים שלו? איך יראה המרחב הציבורי?

תמונת המגיב

שיר בתאריך: 18.07.2023

מאד חבל לי שמערבים פוליטיקה בכל מקום הייתי נהנית המדריך בלי הפוסט בהתחלה

תמונת המגיב

מישהו בתאריך: 18.07.2023

חבל מאוד שאתה מערב פוליטיקה מלוכלכת בתוך אתר הידע שלך. כשרוב מוחלט של העם רואה במצב העכשווי דיקטטורה, אתה יכול להמשיך עם הסיסמאות הריקות שכתבת

תמונת המגיב

אחד מרוב העם בתאריך: 18.07.2023

לדעתי צריך להחרים את האתר המנוול הזה שמנסה להכניס את השקפת עולמו ההזוייה והקלוקלת בין המדריכים, ומנצל את הבמה שצריך לקחת לו לצורך פירוק עצביו על מדינת ישראל ועל ממשלת ישראל.

תמונת המגיב

מאור בתאריך: 18.07.2023

יוסי היקר, ראשית תודה על האתר היעיל, בקשר לעניין זה - לכאורה אין הבדל בין ימין לשמאל כולם רוצים מאוד את החרדים להשלים לקואלציה כולל תגמולים נדיבים ומרחיקי לכת.. לגבי עוני תראה את הדוחות המעודכנים מ2018 הדברים הולכים ומשתפרים ולא להיפך, עוד 20 שנה הציבור החרדי ברובו יתרום כיתר החברה הישראלית.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 18.07.2023

מאור יקירי, תודה על התגובה מחממת הלב. לגבי החלק הראשון, זה שמה שמכנים בטעות שמאל עושה שטויות זה עדיין לא מצדיק. עידוד לנחשלות ולליקוט פירורים משולחנם של נדיבים הוא רע לא משנה מי מעודד לכך ומאיזה טעם. לגבי החלק השני, לא מכיר את הנתונים, ולמעשה כל מה שאני מכיר מראה איך התרבות של גורמים לא יצרניים באוכלוסייה מכביד על המשק (ראה סדרת כתבות של פרופ דן דוד בכלכליסט). אם החרדים יזכו מתי שהוא לתרום באופן שווה תוך כדי שכל המדינה מדביקה את הפער מול העולם המפותח אז אני בעד. הרי אין לי עניין בשנאת חינם. ליהפך, אני עצמי מכיר את ההרגשה שאם לא אלמד אפילו יום אחד העולם יחרב אבל אני חי על חשבון עצמי ומשלם מיסים הרבה יותר מעלות סך כל השירותים שאני ומשפחתי מקבלים מהמדינה. וזו כל התורה על רגל אחת.

תמונת המגיב

נעם בתאריך: 20.07.2023

מה הקשר אפשר להיות מדינה יהודית(במרחב הציבורי-ללא כפייה על כל איש בביתו מה שגם אף חרדי לא רוצה לעשות) ואפשר להיות מתקדם ויעידו על כך מאות אלפי חרדים שהם עובדים בהייטק ועו"ד ושלל מקצועות

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 20.07.2023

בישראל יחס עו"ד לאוכלוסייה הגבוה בעולם. 820 עו"ד לכל 100,000 תושבים לעומת 164 בלבד באירופה. לעומת זאת, חסרים רופאים (3.3 בלבד לכל 100,000 איש), ומלבד יחידי סגולה נדיר מאוד למצוא מהנדסים או מדענים חרדים. למה? כי הלימודים קשים ביותר ויש דרישה לידע באנגלית, מתמטיקה ומדעים.

תמונת המגיב

חרדי מלידה בתאריך: 23.07.2023

לא מבין איך אינטלגנט כמוך, שידע לחשוב לבד, מבלבל את המוח שהרפורמה תסגור לו את האתר אני חרדי ואני רואה בחוש מה שכתוב במקורות שמי שלא לומד תורה נכנסת בו טיפשות נוראית אני באמת באמת באמת לא מבין על מה אתה מדבר לא מתאים לך הייתי בטוח שאתה בחור לעניין
תחשוב עם עצמך איך הגעת לכזה מצב שאתה מדבר שטויות ועוד מפרסם את זה בשבילך, לא בשבילי. אולי תגיע למסקנא שבלי תורה ומצוות היהודי לא שווה כלום
הלוואי!
לטובתך!

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 23.07.2023

אחי החרדי תודה שהפנית את תשומת ליבי.
בעצתך, שיניתי את הכתוב: בימים אילה הממשלה הנבחרת וכנסת ישראל עובדים בקדחתנות על חוקים שיהפכו את המדינה המיוחדת במינה שבה נולדתי, גדלתי, ובה אני חי לדיקטטורה. כרגע על הפרק ביטול "עילת הסבירות" המונעת מבג"צ לדון בהחלטות הממשלה או שריה. רבות דובר על השחתת השירות הציבורי, על הפגיעה בנשים ובמיעוטים. מה שלא שמו לב אליו הוא שהחוק מונע ביקורת על פעולות הממשלה מה שיאפשר לה, לדוגמה, אי הצבת קלפיות בישובים שאינם מזוהים עם הקואליציה. יתרה מכך, החוק מתיר לשרים להימנע מביצוע פעולות, ואז יכולה הממשלה למנוע את עריכת הבחירות בגלל שישראל תמיד מצויה בחירום. חוק חמור עם השלכות הרות אסון. על זה חובה להשבית את המדינה, ויפה שעה אחת קודם.
אנחנו נלחמים גם בשבילכם כי המדינה הזו היא הטובה ביותר שהייתה ליהודי בכל הדורות בזכות הדמוקרטיה, הקידמה והסובלנות.

תמונת המגיב

שמואל בתאריך: 23.07.2023

היי יוסי,
אני מאוד נהנה לקרוא את המדריכים, אז תודה רבה. בקשר למה שכתבת, אני מבין מאוד את חששותיך, ובהחלט יש ממה לחשוש, אבל אני חושב שצריך להבין גם את הצד השני שכל הזמן שומע בחדשות שבג"ץ מקבל החלטות שנתפסות כפרוגרסיביות, ושואף לשנות.
אבל אני לא משלה את עצמי שהממשלה פועלת בעניין הזה ממניעים טהורים, ההיפך ברור לי שאם לא היה את המשפט של ביבי לא הייתה הרפורמה.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 24.07.2023

הי שמואל, אתה צודק בשני הדברים. בזה שהממשלה הנבחרת היא אגואיסטית ומושחתת וגם בזה שבג"צ פוגע באנשים. אני באופן אישי הפסדתי הרבה מאוד כסף בגלל פסק דין שנתפס בעיני כשערוריה. אבל להכפיף את הגוף היחיד שעוד יכול לבקר את הממשלה ומהווה שכפ"צ של ישראל מפני תביעות בינ"ל לממשלה, מה שיהפוך אותה לריבון יחיד כי אין פרלמנט אפקטיבי או מבנה פדרטיבי, זה מאוד מסוכן לעתיד המדינה והעם בגלל שאנחנו יודעים שנבחרי הציבור הם פעמים רבות אנשים מאוד בעייתיים. ממש בקלות הם יכולים להרוס את המדינה, ובאין ביקורת משפטית או אחרת אין מי שיבלום אותם.
בגדול, התומכים בשלטון הנוכחי מתחלקים לארבע קבוצות:
א. מלוכנים שמתגעגעים למלך בלי ועדות חקירה ותשקורת עויינת.
ב. דתיים אנטי ציונים שלא רוצים לתרום למפעל הציוני של העם המתחדש בארץ ישראל אבל רוצים את כספי משלם המיסים.
ג. פשיסטים שמכינים את היום שאחרי ביבי, וזה כולל החלשת מערכת המשפט ומוסדות המנהל התקין.
ד. אופורטוניסטים המעוניינים ליהנות ממיני תפקידים וכיבודים שמישהו מהשלטון יסכים להרעיף עליהם.
מצער שבמדינה שהישרדותה אינה מובנת מאליה רוב המצביעים לכנסת נמנים על קבוצות אילה. גם אם הם אינם מבינים למה הם מצביעים.

תמונת המגיב

בנימין בתאריך: 25.07.2023

יוסי היקר:
קודם כל אני רוצה להודות לך על כל מה שאתה עושה באתר עוד כשהייתי סטודנט שלומד את בסיס השפה - האתר שלך עזר לי מאד הידע הרחב שלך תמיד נתן לי השראה להיכן אפשר להגיע.
למען האמת לא קראתי את כל ההסבר שלך בראש הדף, אבל אני מאמין לך שבגדול הנתונים שלך אמיתיים.
רציתי רק לומר לך, שאני חרדי. התוכן שכתבת למעלה מוכר לנו מאד מאד מאד. כל חילוני שאנו פוגשים בטוח שהוא מגלה את אמריקה עם הטיעונים הללו, והנה עוד רגע הוא יציל את החרדי מעצמו. אני לא יגיב כאן על זה כי זו לא במה לוויכוחים. אבל אם אתה חושב, שציבור שלם, שלומד כל היום, חושב כל היום, מגביל את עצמו ע"פ חוקים ברורים, - הוא בור ועם הארץ שמסיבה לא ברורה החליט להיות עני , אז תבין לבד שאתה טועה, תן לנו קרדיט שאנו יודעים מה אנו עושים ובאיזה דרך אנו הולכים.
דרך, שחטאו כנגדך כשהעלימו אותה ממך, דרך שאבותיך מסרו עליה נפש (הם לא היו טיפשים!!!) דרך, שאנו משלמים מחיר יקר כדי לצעוד בה למרות השנאה כלפינו.
תן קרדיט שאנחנו אנשים חושבים
תן קרדיט שאנחנו יודעים משהוא שאתה לא יודע
תן לעצמך צ'אנס שאולי אולי, אולי, בכל זאת השיפוט שלך לא נכון.
יום טוב, אני לא אתן יד לאף אחד לפגוע בחירותו של אף אחד, (כל עוד אני לא שופט בג"ץ) תודה שפתחת את האתר, תודה שאתה נותן מקום להגיב.

תמונת המגיב

אבי בתאריך: 11.09.2023

שלום יוסי, התלבטתי רבות האם להגיב לפוסט זה כי לדעתי זה לא המקום לדיונים כאלה, אך מכיוון שניכר מדבריך שאתה כן ומדבר מתוך כאב פנימי אמיתי, החלטתי גם לשתף את כאבי. אקדים ואומר, דבר ראשון תודה רבה על האתר והתכנים, נעזרתי בך הן כסטודנט והן כתוכניתן. דבר שני, אינני חושב שנכונה ההתייחסות לאדם/מגזר, אשתדל לכתוב רק לגופה של עמדה/דעה ובכל מקום שישתמע לא כך, אני מבהיר כאן שכוונתי לדעה ולא לאדם/מגזר. דבר שלישי, אינני מנסה לשכנע אף אחד לשנות את דעתו או להסכים עם דבריי משתי סיבות: האחת, כשם שאני בטוח באמיתות דעתי כך גם השני בטוח באמיתות דעתו ואין יסוד סביר להניח שאני הוא הצודק. השנייה, הסיכוי לשכנע אדם בוויכוח שואף לאפס (קראתי בזמנו מחקר בעניין אך אינני מוצא אותו כרגע). מה שאני רוצה בסך הכל הוא להביע את דעתי (ואולי של עוד כמה שחוששים להביע את דעתם), אף אם אחרים לא מסכימים איתה או כפי שאומר המשפט המפורסם המיוחס (בטעות) לוולטר: "איני מסכים לאף מילה שלך, אבל אני מוכן למות על זכותך לומר אותה". שזו לדעתי תמצית הדמוקרטיה ועצוב שגדולי המנופפים בדגל הדמוקרטיה נופלים בזה כשמישהו מעז לחשוב אחרת מהם בנושאים שחשובים להם. לכן כל מה שאכתוב הוא דעתי האישית בלבד, אינני מייצג את החברה החרדית - למרות שאני גאה להיות חלק ממנה, אינני חושב שהאמת האבסולוטית נמצאת אצלי - למרות שאני שלם ובטוח בדעתי. 1. Double standard - משום מה אני מרגיש כל הזמן שזה חוזר אליי מכל כיוון, זה החל אצלי בהשעיית גדי טאוב מכתיב בהארץ עקב השמעת דעה שלא התיישרה, והמשכתי להיתקל בזה כל הזמן. כשראיתי את הפוסט שלך שוב פעם שאלתי את עצמי, למה? למה להכניס את דעותינו לעסקים/שרותים שאנחנו נותנים? והקש ששבר את גב הגמל היה השאלון שנוסף כתנאי להוספת תגובה באתר. ואני שואל את עצמי, למה? אכן, האתר הוא קניינך הפרטי וזכותך לעשות בו כראות עינך במסגרת החוק ובפרט שאתה משתף את תכניו חינם אין כסף וכשרות עצום לציבור. אבל איך היית מרגיש אם בעליו החרדיים של איקאה היה מעלה ברשת החנויות (הפרטיות שלו, כמובן) קמפיין ל "הטמעת התפיסה הדתית-תורנית ללהט"בים", או איך היית מרגיש אם יד שרה / איחוד הצלה / ידידים / זק"א וכו' היו מתנים מתן שרות (שכולו חסד ללא תשלום כמובן) בחתימה על הצהרה ש"חובה לשמור שבת ולהט"ביות זה דבר אסור ומגונה"? אינני מדבר על איך התקשורת הייתה מגיבה כי ממנה אני לא מצפה, אבל אתה, כאדם דמוקרט וליברל, בטח היית מזדעק, ובצדק. אז למה לחצי עם ואני בתוכם לא מגיעה הזכות האלמנטרית לצרוך שירותים ככל אזרח ללא שיכריחו אותי לענות על שאלון ידע שכופה עלי את דעותיו הסובייקטיביות של נותן השרות? כחרדי, התרגלתי לסטנדרט כפול בהרבה תחומים ואני לא מתאכזב כי אין לי ציפיות, אבל ממך האמת שציפיתי. 2. מכיוון שאינני מאמין ככלל בוויכוחים כדרך של אוריינות והעברת ידע, כי באופן טבעי, בוויכוח האדם מתבצר בעמדתו ואינו פתוח לקלוט חומר (אפילו בתחומים מדעיים, כל שכן בנושאים של עמדות ותפיסות עולם שכל כולם מבוססים על סובייקטיביות), אינני מעוניין להיכנס לוויכוח על גופם של דברים אך אני שואל את עצמי, ואולי גם אותך. האם תפיסת עולמך בקשר לתפיסה החרדית (שוב, כתפיסת עולם ולא כמגזר/אדם) התגבשה לאחר שיחות עם אנשים גדולים שמייצגים את התפיסה החרדית וליבון של נושאי הליבה במחלוקות עם התפיסה החילונית-ליברלית? הרי כמו שלא אבקר עמדה מדעית-רפואית מתוך קריאת כתבה של כתב רפואה כלשהו ולא מתוך שיחה קלילה עם סטודנט לרפואה שעם כל ידיעותיו הוא חסר הרבה מהידע הנדרש בשביל להיות מומחה בתחומו, כך אתה לא יכול לגבש עמדה "מקצועית" בקשר לתפיסת העולם היהודית בכלל והיהדות החרדית בפרט בלי שבחנת ובררת לעומק את שלל הנושאים עם מומחה בתחום. סביר להניח שאם אכן עשית זאת, זה היה עם איזה קרוב משפחה או מכר מהעבודה שלמרות התנהגותם כחרדים, עומק היכרותם עם תפיסת העולם החרדית היא כעומק היכרותי עם עולם המדע-הרפואי למרות שאני מאמין בו ומציית להוראותיו. אם אכן ניגשת לתחום כמו שניגשים לבחינת נושא רציני ודיברת עם מומחים בתחומם אני מושך את דבריי. 3.כמו שכתבתי, לא אכנס לעומקם של דברים, אך אנסה לגעת בנקודה מסוימת: ישנם הרבה עקרונות יסוד שמשמעותם ופרשנותם נתונים במחלוקת חריפה, לא סתם מחלוקת על הגדרה אלא מה שלאחד זה קדוש לשני זה אסון, לדוגמא: הפלה - זכות האשה על גופה או רצח עוברים? עונש מוות - הצלת חיים ותיקון החברה או רצח מיותר. הפרדה (לא הדרה, לא מדירים אף אחד פשוט מפרידים בין שניים..) באירועים במימון ציבורי או במשאב ציבורי, בהתאם ליחסם באוכלוסייה - הפרדה ופגיעה בזכויות אדם או שווין ונתינת זכות לכולם להנות גם הם מהכסף של כולם. חיוב הנגשה בעסק פרטי - שווין או שלילת זכות הקניין? וכו' וכו' ישנם המון נושאים ערכיים שאין עליהם תשובה "אמיתית" מסיבה פשוטה, הכל תלוי בעמדתך ובתפיסת העולם שלך, והשאלה היא מי אמור להכריע בנושאים כאלה? מי יקבע מה זה רצח ומה זה שוויון מה זה עונש סביר ומה היא זכות הקניין? מי יקבע? העם? המחוקקים? השופטים? מותיר את השאלה פתוחה. 3. יחסה של היהדות למדע מסתכם במשפט אחד שאין חולק עליו : חכמה בגויים תאמין - תורה בגויים אל תאמין (איכה רבה, ב יג). בעברית: מדע (מעשי) טהור אנחנו מחבקים, מדע תאורטי-פילוסופי, לנו יש את שלנו. כל הפולמוס בין גדולי הרבנים על מדע וכו' היה רק על תחומים פילוסופיים האם אפשר לקבל אותם או את חלקם או לא. (יעידו גדולי הדורות שהיו מהם מדענים בתחומם ולמדו אצל מדענים גויים גדולים, המפורסם שבהם - הרמב"ם). סיימתי בזה, לא מנסה לשכנע אף אחד רק מביע את אשר על ליבי, מי שרוצה ללמוד, להבין ולהכיר יותר טוב, מוזמן בפרטי. אבי - חרדי, מתכנת, אך לפני הכל בן אדם.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 11.09.2023

אבי, תודה על התגובה המפורטת,
בוא נבחין בין עובדות לדיעות.
עובדות:
א. המגזר החרדי הוא עני יותר מבחינה כלכלית וגם מבחינה השכלתית, כפי שמלמדים פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
ב. בכל קבוצות האוכלוסייה, אנשים דתיים הם נחשלים יותר מבחינה כלכלית והשכלתית בממוצע. כך לדוגמה, מכיוון שהזכרת את שמו, הושחתה מצבת הרמב"ם והוחרמו כתביו, על ידי יהודים דתיים, ובעצת רבנים, שזעמו על דברים שכתב שנחשבו למתקדמים במאה ה-13. עם זאת, תמיד ישנם יחידים יוצאי דופן, ומתוך שהם יוצאי דופן אינם מעידים על הכלל.
ג. היהודים הדתיים, שהם אבותינו ואמותינו חיו בעוני ובשולי החברה, וזה מתועד בהיסטוריה.
ד. ב-200 השנים האחרונות עלתה תנועת ההשכלה שתוצאה עיקרית שלה היא העלאת הרמה ההשכלתית והכלכלית של היהודים שבחרו לחיות כבני אדם נאורים, וגם זה מתועד.
ה. מתוך תנועת ההשכלה צמחה החילוניות ואותם חילונים שדגלו בציונות עשו דבר מה נפלא שלא היה כדוגמתו בתולדות האדם - לקחו עם מפורד ומפוזר וחלש כלכלית והשכלתית וריכזו אותו בארץ שבה אנו חיים והחיו שפה שהאנשים הפשוטים לא ידעו לדבר לפחות מאז גלות בבל. ולא זו בלבד, אלא שתוך 75 שנה הפכנו למעצמה קטנה, בתוך הלבנט ולא רק - בזכות המדע והטכנולוגיה, והדמוקרטיה, והאמונה בקידמה, ושירותי הרפואה, והצבא, ושילוב נשים ומיעוטים, וכל הטוב שיש לנו פה.

עד לפה עובדות, ועכשיו דעתי:
אחרי אלפי שנים, יש לנו מדינה, מתקדמת, מכובדת, אור לגויים, וברכה ליהודים, ואז עולים מזוהמת הביבים של ההיסטוריה היהודית כוחות האופל, עובדי אלילים שמאמינים בשקרים, ומבקשים להרוס את כל מה שנבנה פה בעמל, בדם ובשכל, ואני כבן אדם הרשאי ליהנות מכל מה שיש למדינה הזו להציע, ומתוך מודעות להיכן היו אבותיי ואימותיי וכמה התקדמנו משם, עושה את מה שחובתי האזרחית לעשות על מנת להסיר את הסכנה מהמדינה האהובה שלי, שלא תהיה לי טובה ממנה.
המסקנה שלי מאירועי ימים אילה במדינה הוא שהכרחי להפריד דת ממדינה. מדינת ישראל צריכה להיות מדינתו של הלאום היהודי שבחר לחיות במדינה דמוקרטית, טכנולוגית ומתקדמת, ולא חלילה מלוכה תיאוקרטית מפגרת ונחשלת הנוהגת ככלב השב על קיאו.

תמונת המגיב

פינחס בתאריך: 26.07.2023

אתה כותב דברים של טעם אבל אני רק רוצה להבין למה מבחינתך הציונות שייכת רק לחילונים??
למה המדע שייך רק לשמאלנים?
הדתיים הינם ציונים מדרגה ראשונה אולי אפילו יותר מחילוני שמאלני ממוצע וגם מבחינה מדעית האם אין להם ידע ויכולות בתחום?
אז נכון שמהבחינה החרדית אנחנו קצת בבעיה אבל זה מה שיקרה עם מהפכה משפטית ובלעדיה לסיכום אל לך להציג את הציבור המאמין בישראל ככזה שבשעת מלחמה רק מתפלל ולא יודע לעשות כלום חוץ מזה ככזה שמנותק מהחיים ועסוק רק בדת אחרי הכל כולנו בני אדם ולכולנו חשובים עוד דברים חוץ מהדת

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 27.07.2023

אין לי דבר כנגד איש בשל אמונתו. נהפוך הוא, יש לי בני משפחה ומכרים שהם דתיים ואף חרדים שאני מאוד אוהב. חלק של משפחתי עלה לארץ עוד לפני קום המדינה בעיקר מסיבות דתיות. ולא מזמן סיימתי לקרוא את ספרו של פרופ פוירשטיין שהיה מדען ומחנך דגול ואיש דתי. כך שהעניין אינו אישי. אני כן חושש שהפיכת המדינה לדתית פוגעת בנו כבר היום, ולראייה הרמה הנמוכה של כנסת וממשלת ישראל, הפגיעה בנשים ובמיעוטים, הנזק העצום לכלכלה ולביטחון המדינה. ההרכב הנוכחי של נבחרי הציבור שלנו שהוא יותר דתי מאי פעם מעיד על חוסר עצום ביכולות. האם זה אומר שכל המגזר הדתי לאומי והחרדי הוא פחות מוכשר? ודאי שלא. יש אנשים יוצאים מן הכלל לטובה וגרועים ממש בכל המגזרים אבל מה שאנחנו רואים, לפחות בפריזמה של נבחרי הציבור, זו ירידה משמעותית ברמה האנושית, וזו תוצאה של חינוך פחות טוב שיוצר אנשים שמקבלים החלטות לא טובות, שהיום מחליטים על העם ואתה רואה את חוסר האחריות ואת חוסר הרציונליות ואת העדר הבושה. שיא השיאים הוא מצב שבו עבריינים מורשעים, כולם חובשי כיפות, מכהנים כשרים ומהווים חלק מהקבינט שחורץ דיני נפשות. כזה עוד לא היה לנו.

תמונת המגיב

חנה בתאריך: 29.07.2023

האתר שלך באמת מעולה, עוזר לי מאד!!
חרה לי הדברים שכתבת.
בתור אישה חרדית שעובדת כמתכנתת בחברה נחשבת(וכך גם חברותי) אני כל הזמן שומעת את המשפט :" אם כל החרדים היו כמוך,אז המצב היה טוב.."
והמשפט הקבוע שלי זה שאת/ה בכלל לא מכירים את החרדים..
אז נעים מאד, חנה, מפרנסת יחידה, משלמת מיסים ומגדלת חמישה ילדים ביחד עם בעלי היקר והאברך, שמחה בכל רגע שבעלי יושב ולומד וממשיך את שרשרת הדןרןת המדהימה הזאת...
בעלי מאד חכם,אם הוא היה יוצא להייטק הוא היה יכול להרוויח טוב מאד, אבל בעידודי בכך שאני מכירה בערך של לימוד התורההוא נשאר אברך. אולי די עם זה שאתם חושבים שהציבור החרדי הוא כעדר ללא מחשבה??
אולי אתם העדר בלי מחשבה שחושבים שאנחנו העדר??
יש לכל אחד בחירה כל בוקר אם להיות חרדי או לא..
סתם שתדע שהציבור החרדי הרבה יותר מכיר ויודע את הציבור מאשר להפך..
אני לפעמים נדהמת מהבורות והסטיגמה של עמיתיי החילונים.
בבקשה, לפני שאתה כותב כאלה מאמרים נבובים צא לכמה דקות מהמסך ולך לדבר עם חרדי שיחה בגובה העיניים.
אם אתה רוצה אני יכולה לקשר אותך עם מישהו.
די להכללה ולבורות!!

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 23.08.2023

חנה, תודה על המילים החמות והצלחה רבה עם המשפחה והקריירה. אותי מעניינת מדינת ישראל והישרדותה. יש לי פריבילגיה מיוחדת במינה להיות אזרח חופשי החי בישראל. לאבות ולאמהות שלי שהתפללו הרבה וקשה עד כמה שיכלו, כי בכל זאת צריך לפרנס משפחה ואין מדינת רווחה שבה יש מישהו אחר שעובד ומשלם, לא היה שום דבר כזה עד שבאו הציונים ועם הידע שרכשו מהגויים הפכו אותנו לעם חזק ומוכשר החי בארצו על אדמתו. אני לא מעוניין לחזור אחורנית לחיי יהודי גלותי שחושש מהקהילה ומעול מלכות. רוצה להיות אדם מתקדם כפי שלימד אותי סבי הדתי שרצה שנגדל להיות אנשים מפותחים ממנו. אני מאחל לילדי את אותו האיחול שיהיו מפותחים ומוצלחים ממני. וזה יכול להתקיים רק אם יחיו במדינה מתקדמת, ולא מפגרת, ואם יזכו להימנות על קהילות האנשים המפותחים ולא יתעקשו להשתייך לקהילות המתגאות בחיים בתת תנאים. לגביך, עד כמה שאני מתרשם, את אדם טוב ואכפתי שמגדל משפחה, עובד ולומד. תחזקנה ידיך. זה לא פשוט בכלל.

תמונת המגיב

חרדי חושב בתאריך: 25.07.2023

ארצות הברית היא מדינה דתית וכך גם חלק ממדינות אירופה, אתה לוקח נתונים על האיסלאם ומדביק על היהדות, אלו ממש לא עובדות.
לגבי העוני במגזר החרדי, ברור שרמת החיים החרדית נמוכה בהרבה, אבל קו העוני נגזר מרמת החיים הכללית במקום רמת החיים המקובלת בחברה, לולא מחירי הדיור המאמירים כתוצאה מהמניפולציה בקרקעות ובמיסוי שנועדו להגדיל את התל"ג ואת רמת החיים בארץ לא היו החרדים נדרשים לקצבאות והטבות , החרדים הינם הצרכן הנבון והחסכן בישראל, זה פחות עוני יותר סדר עדיפויות שונה. לגבי הכפיה, הציבור החרדי אינו מעוניין לכפות על אף אחד את דעתו, כשהוקמה המדינה (שבטרם ההקמה הרוב היו כאן חרדים כמו משפחתי לדוגמא) על מנת למנוע מחלוקות ולאפשר חיים תקינים במדינה הוסכם על סטטוס קוו בעיקר בעניינים ציבוריים ובצורה שתשמור על המשך יחודיות העם היהודי לטובת כל הצדדים,
בעשרות השנים האחרונות בג"ץ והתקשורת משכו לכיוון פיחות זוחל בסטטוס קוו ופגיעה בזכויות יסוד של החרדים, כמו היכולת לאפשר הפרדה במקומות ציבוריים באיזורים חרדיים, גיוס לצבא שדה פקטו אינו מתאים לאורח החיים החרדי (גם ביחידות הנפרדות לכאורה בשל ההיררכיה בצבא מה שאינו מאפשר כפיפות אמיתית לגורם שאינו חרדי ללא התנגשויות, איננו הולכים לצבא כפי שאתה לא היית הולך או שולח את בנך לצבא ששדרת הפיקוד שלו היא חרדית.
למעשה, למעט עניין הרבנות והנישואין והתח"ץ בשבת שהוא המינימום על מנת לשמור על מדינה יהודית כפי שהרצל וראשי הציונות כיוונו אליה שבו החרדים מנסים להאט את הפיחות הזוחל בו, לא נוצרה שום כפיה על אחרים וגם לא תיווצר כי החרדים אינם מעוניינים בכך.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 30.07.2023

חרדי חושב יקר, תודה על תגובתך מעוררת המחשבה. אני חושב שאנחנו באים מצורות חשיבה הפוכות. גישתך שמרנית וגורסת שאם משהו קיים יש לקיימו כיוון שהוא קיים. גישתי מבוססת על הבנת טבעו הדינמי של העולם ועל הכדאיות שבעריכת ניסויים. יש לזה בסיס הגותי עתיק דוגמת רעיונותיו של הרקליטוס שגרס ש"אין אדם נכנס לאותו נהר פעמיים שכן הנהר אינו אותו נהר והאדם אינו אותו אדם". גם הדת היהודית ידעה להשתנות. עובדה היא שמנהג הקידוש אינו מן התנ"ך אלא הינו חיקוי של סעודה יוונית-רומית, וכך גם ליל הסדר והמילה "דת" מקורה בכלל בפרסית. יתרה מכך, ואת זה למדתי מפרופ' מארי גל-מן, בכל מצב שבו אדם נמצא ולא משנה כמה גבוה הוא מגיע בד"כ כדאי לו לחפש פסגה גבוהה יותר. זה קשור במושג שנקרא מקסימום מקומי ובאלגוריתם של טיפוס גבעות hill climbing שרבים מהאלגוריתמים המוצלחים ביותר של למידת מכונה ובינה מלאכותית מבוססים עליו (גם סיכמתי במדריך אלגוריתמים לחיים). זה דומה לאדם שכל כך מתאמץ לטפס על הר וכשהוא מגיע לפסגה נדמה לו שהגיע הכי גבוה שהוא יכול אבל הוא לא יודע ולא מבין שיש פסגות גבוהות יותר. אם רק יטרח לרדת מפסגת ההר, וילך מספיק זמן ייתכן בהחלט שימצא הר גבוה יותר שעליו אפשר לטפס. זה דומה לאדם שחי את חייו בנוחות רבה בנתיב שהתוו לו רבותיו ולא מודע לכך שהחיים יכולים להיות טובים הרבה יותר לו רק ינסה. אתה יכול לחשוב שאני החילוני אולי לא ניסיתי את ההר הדתי אבל ניסיתי גם ניסיתי ואני יודע שזה לא יותר מגבעה ושהתרבות וההשכלה הכללית וכל השפע והטוב שהחיים החילוניים מציעים הם לאין ערוך יותר מעניינים ועשירים. למעשה, חלק גדול מתהליך ההתגברות שלי קשור ביכולת להשיל צורות חשיבה שלא מחזיקות מים שמקורם בחינוך הדתי. לדעתי, גם פרנסי הציבור שלכם יודעים זאת. אחרת למה הם חוששים שמא מגע עם העולם החיצון "יקלקל" אותכם? אולי גם זה חומר למחשבה.

תמונת המגיב

יוספי בתאריך: 03.08.2023

יוסי , אני הייטקיסט, חרדי, שמאז שיצאתי לעבוד מבין כל יום יותר ויותר מה הפסדתי מזה שאני לא יושב כל היום ועוסק בתורה המחלוקת ביניינו לדעתי מבוססת על מהות החיים, לשיטתך באנו לעולם כדי להינות יותר ולסבול פחות. ולפיכך מובן מאד שהקידמה היא שצריכה לשלוט, ואמונות דתיות מכל סוג רק תוקעות מקלות בגלגלים, הגיוני לגמרי. אני לעומת זאת, בא ממחשבה (שתיראה לך פרימיטיבית כמובן) שהעולם הזה נברא בשביל העולם הבא, ולפיכך טיפשי ביותר למכור את כל הערכים כאן בשביל הנאה זמנית ולא אמיתית, (כסף , כבוד, בילויים) לכן הערכים שהבורא נתן הם קודמים לקידמה ולהשכלה, ולא נרוויח כלום מזה שנהיה יותר מתקדמים. אני יודע שזה נשמע לך פרימיטיבי עם תפיסת עולם משונה, מבין את זה לגמרי. אבל אני גאה שאני נצמד למה שאני מאמין שהוא נכון, גם אם הוא פחות נוצץ, פחות צעקני, פחות אהוד, והרבה פחות מגניב.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 04.08.2023

הי יוספי, בהצלחה רבה בקריירה בתור הייטקיסט. אני משוכנע שאם תתמיד ללמוד ולהעמיק בנתיב המקצועי אותו בחרת תמצא דרך להתגבר על המכשולים האובייקטיביים, לפרנס את עצמך ומשפחתך בכבוד, ואולי אף תזכה ברבות השנים לתרום לאדם ולעולם.
לגבי החלק הפולמוסי בתגובתך, אני חילוני לגמרי ולא כזה נהנתן. אחת ההוכחות לכך היא אתר רשתטק שגוזל ממני זמן רב ללא תועלת כספית. לעומתי, ישנם תלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם" שהם אנוכיים ביותר. הרי למה הם מרשים לעצמם ללמוד במקום לעבוד? כי הם נהנים מזה. בזמן זה מי מממן את הוצאות המחייה שלהם ושל משפחותיהם ברוכות הילדים? נשותיהם ומדינת הרווחה שלוקחת כסף מאנשים בעלי יכולת העובדים כדי לפרנס את עצמם ואת משפחתם, ומעבירה לאנשים שלא מוכנים לשאת בעול. לגבי התועלת בתפילות, אם ארצה אתפלל על עצמי. לא זקוק לטובות של אף אחד.

תמונת המגיב

שם בתאריך: 15.09.2023

צריך לשאול - מה תפקיד העם כשהוא מבין שמהשלטון לא תהיה לו תקווה?
א. לצאת לרחובות כדי להתעסק בטפל ולריב עם אחינו לקרב, כדי לחזק את מעמדם של השולטים בנו בדרך של הפרד ומשול
ב. להתאחד ולהביא לכך שהעם הוא הריבון על חיי הכלל, והפרט הוא הריבון על חייו שלו
ג. להקשיב לחדשות ולהאמין לתקשורת שמשאירה את העם בחרדה ופירוד כדי שלא יבין כמה כוחו גדול מכוח השליטים
ד. לברוח כולם יחד ולהשאיר את החלאות ליהנות מהארץ שלנו

תמונת המגיב

יויו בתאריך: 30.07.2023

ראיתי שאתה מהמפגרים שחושבים שרק מה שהם רוצים זה דמוקרטיה אבל אם יש דתיים מותר לגרש מהביית ואני לא יפרט כמה עוולות עשה בגץ אבל דבר אחד,ממפגרים כמוך אני לא צורך תוכן,לעולם

תמונת המגיב

שלום בתאריך: 18.09.2023

מה זה הכפייה החילונית הזו, החלקת על השכל?

תמונת המגיב

שלום בתאריך: 18.09.2023

תגיד, אין לך מה לעשות בחיים חוץ מלכפות את דעתך על אחרים?

תמונת המגיב

שלום בתאריך: 18.09.2023

במערכת דמוקרטית דוגמת מדינת ישראל עלול להיווצר מצב בו אדם מטומטם כופה את רצונו על כל המשתמשים בלי להתחשב בריבוי בדעות

תמונת המגיב

אבי בתאריך: 19.09.2023

בוקר טוב יוסי, כתבתי לפני כמה ימים תגובה אך משום מה לא העלית אותה לאתר, אודה לפירסומה. אבי

תמונת המגיב

שלום בתאריך: 19.09.2023

אתה חצוף שוטה וגס רוח

תמונת המגיב

יכ בתאריך: 21.09.2023

שלום רב, בתור מתכנתת חרדית נהנתי בעבר ממאמריך הקטע שמופיעה כאן פוגע ברגשותי ובוודאי ברגשותיהם של רבים אחרים, מנוסח בצורה דורסנית מה גם שמה הקשר בין אתר תכנות להבעת דעות אישיות? קשה לי להמשיך להשתמש במאמריך המצוינים בצורה כזו מקווה להבנה

תמונת המגיב

יהודי בתאריך: 29.02.2024

מאיפה באת, בן אדם מסריח...אבל ברוך ה' אנשים כמוך מתמעטים ומילה שלי, עשר שנים מהיום ועולם ההייטק ישתנה ויהיה נקי מאנשים כמוך...

תמונת המגיב

יאיר בתאריך: 13.08.2023

בורות. הניצחון הצבאי הגדול ביותר בתולדות העם היהודי היה על המצריים בקריעת ים סוף.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 13.08.2023

אמת, יציב ואף נכון
לכל ידוע ששמש בגבעון,
את פיה פתחה האתון,
יונה שרד במעי לוויתן לאורך ימים,
כל מיני החיים בתיבה מצטופפים,
זקנים חיו יותר מ- 900 שנים,
ולשלמה היו לפחות 1,000 נשים.
כל אילה הם אינם ליקוטי כזבים
הרי הם מופיעים בתורה נביאים כתובים.

תמונת המגיב

משה בתאריך: 11.10.2024

מישהו יכול להסביר לי למה יוצא מרוקו או עיראק מסתובב בישראל החמה עם מדים של סוחר פולני מהמאה ה-16 וכובע רחב שוליים שמונע מהשלג ליפול לו על העיניים?

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 11.10.2024

עוד נקודה למחשבה: אבן היית'ם נחשב בעיני רבים למייסדה של השיטה המדעית. קדם מדענים דוגמת לאונרדו ואבות המדע המודרני דוגמת גליליי וניוטון הושפעו ממנו רבות. הוא היה מייצג בולט של האסכולה הערבית מוסלמית שדגלה בתבוניות. חלק גדול משקיעתו של העולם הערבי קשור באימוץ של האסכולה המיסטית, שהתנגדה לתבוניות בה נקט אבו היתם. באירופה של אותה התקופה גם כן היה ויכוח בין שתי האסכולות. בסופו של דבר, האסכולה התבונית ניצחה, והודות לה אירופה משאירה אבק למזרח. גם ביהדות קיימים שני הזרמים. את הזרם התבוני מייצגים הרמבם ואבן עזרא. את הזרם המיסטי הקבלה. מקווה שנדע ללכת בדרכם של הגדולים שבחרו באסכולה התבונית ונמנע מדרכם של המיסטיקנים שמוטטו את התרבות בתוכה הם צמחו.

תמונת המגיב

יוסי בן הרוש בתאריך: 11.10.2024

נקודה נוספת למחשבה: היהודאים, מתקופת הבית הראשון, היו עובדי אלילים כפי שמלמדים אתרים ארכיאולוגיים מתקופת הברזל שנחפרו בארץ, עד שיצאו לגלות בבל. שם בהמשך, הם פגשו בפרסים ובדת זרתוסטרא המונותאיסטית, ומהם למדו על אמונה באל אחד. הכת לה משוייכות מגילות קומראן האמינה ברעיון המלחמה בין אור לחושך דבר המדגים כיצד רעיונות הדת הפרסית הקדומה חלחלו ויותר מכך הפכו לעיקרי אמונה בקרב יהודי בית שני.