עבודה עם אובייקטים ב-JavaScript
אובייקטים בעולם התכנה הם משהו שיכולות להיות לו תכונות, והוא יודע לבצע דברים. בדומה לאנשים. שיש להם תכונות כמו שם, גובה, צבע שיער והם יודעים לעשות דברים כמו לאכול ולדבר. ב-Java Script יש לאובייקטים משמעות מיוחדת מפני שכמעט כל דבר הוא אובייקט. יש אובייקטים לתאריך (Date), ולמתמטיקה (Math), ואם רוצים להשתמש במערכים, אז משתמשים באובייקט array. אפילו אם רוצים לכתוב מסר פשוט משתמשים באובייקטים. בוא נסתכל על השורה הבאה שגורמת לכתיבת טקסט למסך:
document.write('What a nice tutorial');
האובייקט הוא document, שהוא, לצורך הפשטות, האובייקט של המסך, והמתודה (כמו פונקציה אבל של אובייקטים) היא ()write, והיא זו שכותבת למסך.
שימו לב, שכדי שהמתודה write תהיה משויכת ל-document אנחנו מציבים ביניהם נקודה. למעשה, כל מתודה או תכונה שאנחנו מעוניינים להוסיף לאובייקט צריכים להיות מופרדים באמצעות נקודה. המקרה הכללי נראה כך:
object.method
object.property
דוגמה לאובייקט מובנה של JS – האובייקט Math
האובייקט Math של Java Script מספק מספר מתודות ותכונות מועילות למתמטיקה. לדוגמה, חשקה נפשכם לדעת את ערכו של פאי ברמת דיוק של 14 ספרות אחרי הנקודה, השתמשו במתודה PI של Math. כך זה נראה:
Math.PI
ואם נרצה להדפיס את ערכו של פאי למסך, כך נעשה זאת:
document.write(Math.PI);
זה ידפיס למסך את הערך 3.141592653589793 . אפשר גם לבצע פעולות באמצעות מתודות (פונקציות) מובנות שמספק האובייקט Math . למשל, ניתן לעגל מספרים באמצעות ()Math.round . ואם נרצה לעגל את ערכו של פאי, נוכל לעשות זאת כך:
Math.round(3.14);
ואם נרצה להדפיס למסך אפשר לעשות זאת בצורה הבאה:
document.write(Math.round(3.14));
כתוצאה מכך יודפס למסך המספר 3.
שתי דרכים ליצור אובייקטים משלנו ולהוסיף להם תכונות
Math ו- document הם אובייקטים מובנים של Java Script , אבל ב-Java Script ניתן ליצור בנוסף אובייקטים משלנו, ולהוסיף להם תכונות ומתודות כמה שנרצה. כדי ליצור אובייקטים משלנו אפשר להשתמש בפונקציית בנאי (constructor function) או ביזמים (object initializers). בוא נבין כיצד עושים זאת:
א. בניית אובייקטים באמצעות פונקציית בנאי (Constructor function) ומקרים של האובייקט
פונקציית בנאי היא תכנית מתאר לאובייקט, והיא נראית כך:
function myFunction () {
this.property
}
כדי ליצור מקרה של האובייקט, משתמשים במילת המפתח new. כך נראה המקרה הכללי:
var case = new myFunction();
נראה דוגמה לפונקציית בנאי:
function Auto(type, fuel) {
this.Type = type;
this.Fuel = fuel;
}
יצרנו פונקציית בנאי auto והגדרנו לה שתי תכונות type ו-fuel (באמצעות מילת המפתח this). כדי ליצור את האובייקטים, יוצרים מקרים של האובייקט באמצעות מילת המפתח new. לדוגמה:
var car = new Auto('car' , 'benzin');
var truck = new Auto('truck' , 'soler');
הפרמטרים שמעביר כל אובייקט הם לפי התכונות שהגדרנו לפונקציית הבנאי.
עכשיו, אם אנחנו רוצים לשלוף את אחת התכונות של האובייקט, נעשה זאת באמצעות הפנייה למקרה ולתכונה שמעניינים אותנו. לדוגמה, אם אנחנו רוצים לברר על מה נוסעת המכונית? אפשר לעשות זאת כך: car.fuel .
לדוגמה:
document.write('My auto is a ' + truck.Type +' and consumes ' + truck.Fuel + ".");
והפלט יהיה:
My auto is a truck and consumes soler.
ב. בניית אובייקטים באמצעות יזמים של אובייקטים(Object initializers)
ניתן ליצור אובייקטים גם באמצעות יזמים של אובייקטים. המבנה הוא כזה:
car = {type: 'car' , fuel:'benzin'}
truck = {type: 'truck' , fuel:'soler'}
שם האובייקט שווה, ובין סוגריים מסולסלים תכונות האובייקט. כדי לבחון שזה עובד, נשתמש בקוד הבא:
document.write('My auto is a ' + truck.type +' and consumes ' + truck.fuel + ".");
הפלט צריך להיות כמו במקרה הקודם.
איזו שיטה לבניית אובייקטים עדיפה?
זה תלוי. אם מעוניינים ליצור מספר מצומצם של אובייקטים (עד שלושה), עדיף להשתמש ביזמים, ואם מעוניינים ליצור מספר גדול של אובייקטים אז עדיף להשתמש בפונקציית בנאי.
כיצד להוסיף לאובייקטים מתודות?
עד כה, למדנו ליצור אובייקטים ולהוסיף להם תכונות . עכשיו, נלמד להוסיף מתודות לאובייקטים, או אם אתם רוצים להוסיף פונקציות לאובייקטים.
בוא נראה את דוגמת הקוד הבאה שמדגימה הוספת מתודה לפונקציית בנאי (השורה המודגשת):
function Auto(fullTank , literPrice) {
this.FullTank = fullTank;
this.LiterPrice = literPrice;
this.CalcTankPrice = calcTankPrice;
}
מתוך פונקציית הבנאי אנחנו קוראים למתודה calcTankPrice, והמתודה היא הבאה:
function calcTankPrice() {
return this.FullTank * this.LiterPrice;
}
כמו שמוסיפים תכונות, כך מוסיפים מתודות . ממש לפי אותו תחביר. ובמקרה זה, הוספנו את השורה הבאה לפונקציית הבנאי, כדי לקרוא להוסיף לה את הפונקציה calcTankPrice:
this.CalcTankPrice = calcTankPrice;
השורה הזו קוראת לפונקציה עצמה שמכילה קוד שמחזיר חישוב פשוט של המשתנים שבנינו מהם את פונקציית הבנאי:
function calcTankPrice() {
return this.FullTank * this.LiterPrice;
}
עכשיו, ניצור מקרה של האובייקט, שמעביר לפונקציית הבנאי את ערכם של המשתנים fullTank ו-literPrice:
var car = new Auto(40 , 7.7);
וכדי לבחון את עלות תדלוקו של טנק הדלק במכונית ההיפותטית שיצרנו נשתמש בקוד הבא:
document.write('Full tank price:' + car. CalcTankPrice());
כשאנחנו קוראים למתודה ()CalcTankPrice, אנחנו מוסיפים סוגריים, כדי לבצע אותה.
קרא עוד על הוספת מתודות באמצעות הרחבת הפרוטוטיפ
אהבתם? לא אהבתם? דרגו!
0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים
המדריכים באתר עוסקים בנושאי תכנות ופיתוח אישי. הקוד שמוצג משמש להדגמה ולצרכי לימוד. התוכן והקוד המוצגים באתר נבדקו בקפידה ונמצאו תקינים. אבל ייתכן ששימוש במערכות שונות, דוגמת דפדפן או מערכת הפעלה שונה ולאור השינויים הטכנולוגיים התכופים בעולם שבו אנו חיים יגרום לתוצאות שונות מהמצופה. בכל מקרה, אין בעל האתר נושא באחריות לכל שיבוש או שימוש לא אחראי בתכנים הלימודיים באתר.
למרות האמור לעיל, ומתוך רצון טוב, אם נתקלת בקשיים ביישום הקוד באתר מפאת מה שנראה לך כשגיאה או כחוסר עקביות נא להשאיר תגובה עם פירוט הבעיה באזור התגובות בתחתית המדריכים. זה יכול לעזור למשתמשים אחרים שנתקלו באותה בעיה ואם אני רואה שהבעיה עקרונית אני עשוי לערוך התאמה במדריך או להסיר אותו כדי להימנע מהטעיית הציבור.
שימו לב! הסקריפטים במדריכים מיועדים למטרות לימוד בלבד. כשאתם עובדים על הפרויקטים שלכם אתם צריכים להשתמש בספריות וסביבות פיתוח מוכחות, מהירות ובטוחות.
המשתמש באתר צריך להיות מודע לכך שאם וכאשר הוא מפתח קוד בשביל פרויקט הוא חייב לשים לב ולהשתמש בסביבת הפיתוח המתאימה ביותר, הבטוחה ביותר, היעילה ביותר וכמובן שהוא צריך לבדוק את הקוד בהיבטים של יעילות ואבטחה. מי אמר שלהיות מפתח זו עבודה קלה ?
השימוש שלך באתר מהווה ראייה להסכמתך עם הכללים והתקנות שנוסחו בהסכם תנאי השימוש.