הזרקת תלויות ב-PHP
אחד הנושאים היותר פשוטים והפחות מובנים למתכנתים בתחילת דרכם הוא הנושא של הזרקת תלויות ( dependency injection ). המדריך הזה מוקדש לנושא, וינסה להסביר אותו באופן הפשוט ביותר האפשרי.
הבעיה: צימוד בין מחלקות
הדוגמה הפשוטה הבאה לקוחה ישירות מתוך בלוג, שבו יש שתי מחלקות שקשורות ביניהן, מחלקת Article, שמטפלת במאמרים, ומחלקת Writer, שמטפלת בכותבים של המאמרים. בגלל שלכל מאמר יכול להיות כותב, היה מקובל ליצור מופע של המחלקה Writer בקונסטרקטור של Article, מה שיוצר את הבעיה שהזרקת תלויות פותרת.
כך ייראה הקוד, כשלא משתמשים בהפרדת תלויות, את האובייקט מ-Writer יוצרים בתוך המחלקה Article:
class Article
{
protected $title;
protected $writer;
public function __construct($title)
{
$this->title = $title;
// Create the object in the constructor.
$this->writer = new Writer;
}
public function getTitle()
{
return $this->title;
}
public function getWriter()
{
return $this->writer;
}
}
class Writer
{
protected $name;
public function setName($name)
{
$this->name = $name;
}
public function getName()
{
return $this->name;
}
}
$title = "My great article";
$article = new Article($title);
$writer = $article -> getWriter();
$writer -> setName("Jim");
echo $article -> getTitle() . ' by ' . $writer -> getName();
זו התוצאה:
My great article by Jim
מפני שאת האובייקט מ- Writer יצרנו בתוך המחלקה Article, צימדנו בין שני אובייקטים, והפכנו את הקוד שלנו לפחות גמיש וליותר בעייתי מכמה סיבות:
- המתכנת צריך להבין יותר ממחלקה אחת כדי להכניס שינויים בקוד.
- פעמים רבות, כשנרצה להכניס שינויים במחלקה אחת נצטרך לשנות גם את המחלקה השנייה. מה שיכול ליצור באגים.
- אנו מקשים על בדיקה של כל מחלקה בנפרד באמצעות unit test.
למעשה, כשאנו מצמדים בין מחלקות באופן הזה, אנו מפרים עיקרון חשוב בתכנות, העיקרון שלכל מחלקה צריכה להיות אחריות יחידה.
כלל גדול בתכנות:
לכל מחלקה צריך להיות תפקיד אחד בלבד.
ובדוגמה שלנו, המחלקה Article צריכה לטפל רק במאמרים ולא בכותבים.
הפתרון לבעיה : הזרקת תלויות
כדי למנוע את הצימוד, אפשר להזריק את התלות מבחוץ בגישה של הזרקת תלויות ( Dependency injection ). לשם כך, ניצור את מופע המחלקה Writer מחוץ ל-Article, ואחר כך נזריק את האובייקט לתוך Article דרך הקונסטרקטור או באמצעות מתודת setter. בדוגמה הבאה, הזרקת התלות נעשית דרך הקונסטרקטור. שימו לב לשימוש ב-type hinting.
class Article
{
protected $title;
protected $writer;
public function __construct($title, Writer $writer)
{
$this->title = $title;
// The object is injected to the class.
$this->writer = $writer;
}
public function getTitle()
{
return $this->title;
}
public function getWriter()
{
return $this->writer;
}
}
class Writer
{
protected $name;
public function setName($name)
{
$this->name = $name;
}
public function getName()
{
return $this->name;
}
}
// The object is created outside the class.
$writer = new Writer;
$writer -> setName("Jim");
$title = "My great article";
$article = new Article($title,$writer);
$writer = $article -> getWriter();
echo $article -> getTitle() . ' by ' . $writer -> getName();
זו התוצאה:
My great article by Jim
כפי שראינו, במקום ליצור את האובייקט מ- Writer בתוך המחלקה Article, אנו יוצרים אותו מחוץ למחלקה, ומזריקים את התלות לתוך המחלקה דרך הקונסטרקטור (אפשר גם באמצות setter). שימוש בגישה הזו אומנם דורש מעט יותר תכנון, אבל מאפשר לכל מחלקה להיות אחראית לתפקיד אחד בלבד, ומקל על שינויים עתידיים בקוד.
המדריך מבוסס על "The essentials of Object Oriented PHP" שמלמד PHP מונחה עצמים באמצעות דוגמאות ותרגילים הקליקו על התמונה כדי לרכוש את ה-eBook:
אהבתם? לא אהבתם? דרגו!
0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים
המדריכים באתר עוסקים בנושאי תכנות ופיתוח אישי. הקוד שמוצג משמש להדגמה ולצרכי לימוד. התוכן והקוד המוצגים באתר נבדקו בקפידה ונמצאו תקינים. אבל ייתכן ששימוש במערכות שונות, דוגמת דפדפן או מערכת הפעלה שונה ולאור השינויים הטכנולוגיים התכופים בעולם שבו אנו חיים יגרום לתוצאות שונות מהמצופה. בכל מקרה, אין בעל האתר נושא באחריות לכל שיבוש או שימוש לא אחראי בתכנים הלימודיים באתר.
למרות האמור לעיל, ומתוך רצון טוב, אם נתקלת בקשיים ביישום הקוד באתר מפאת מה שנראה לך כשגיאה או כחוסר עקביות נא להשאיר תגובה עם פירוט הבעיה באזור התגובות בתחתית המדריכים. זה יכול לעזור למשתמשים אחרים שנתקלו באותה בעיה ואם אני רואה שהבעיה עקרונית אני עשוי לערוך התאמה במדריך או להסיר אותו כדי להימנע מהטעיית הציבור.
שימו לב! הסקריפטים במדריכים מיועדים למטרות לימוד בלבד. כשאתם עובדים על הפרויקטים שלכם אתם צריכים להשתמש בספריות וסביבות פיתוח מוכחות, מהירות ובטוחות.
המשתמש באתר צריך להיות מודע לכך שאם וכאשר הוא מפתח קוד בשביל פרויקט הוא חייב לשים לב ולהשתמש בסביבת הפיתוח המתאימה ביותר, הבטוחה ביותר, היעילה ביותר וכמובן שהוא צריך לבדוק את הקוד בהיבטים של יעילות ואבטחה. מי אמר שלהיות מפתח זו עבודה קלה ?
השימוש שלך באתר מהווה ראייה להסכמתך עם הכללים והתקנות שנוסחו בהסכם תנאי השימוש.