אתגר תכנותי : איך לשבט גרף

מחבר:
בתאריך:

Leetcode 133 - Clone graph

שיבוט גרף נשמע כמו משימה פשוטה, אבל כשמתחילים להתמודד עם מבני נתונים וקשרים בין אובייקטים – מגלים שזה אתגר לא קטן. בפוסט הזה נצלול לפתרון בעזרת חיפוש לעומק (DFS), ונראה איך לבדוק אם השיבוט שלנו באמת עבד. קדימה, קופצים למים.

clone a graph coding challenge

 

הגדרת הבעיה

נתונה הפניה (reference) לאחד הצמתים בגרף לא מכוון ומקושר (connected undirected). יש לבנות ולהחזיר עותק עמוק (deep copy) של הגרף.

לכל צומת בגרף יש ערך (val) ורשימה של שכנים (neighbors):

class Node:
    def __init__(self, val, neighbors=None):
        self.val = val
        self.neighbors = [] if not neighbors else neighbors

נקודת ההתחלה תהיה תמיד הצומת עם val = 1. עלינו להחזיר את ההעתק של אותו צומת הקשור לשכנים המשובטים, וחוזר חלילה — למעשה, שיבוט עמוק של כל הגרף.

 

מימוש הפתרון

נעדיף להשתמש בסריקת DFS על פני BFS בגלל שהקוד פשוט להבנה בזכות הרקורסיה אשר מחקה את המבנה הרקורסיבי של הגרף, וגם בגלל שעוברים על כל צומת פעם אחת בתהליך הסריקה מה שהופך את התהליך ליעיל במיוחד.

להלן הפתרון המלא:

def clone_graph(node):
    if not node:
        return None

    old_new = {}  # Maps the original node to its clone

    def dfs(old_node):
        if old_node in old_new:
            return old_new[old_node]

        new_node = Node(old_node.val)
        old_new[old_node] = new_node

        for neighbor in old_node.neighbors:
            new_neighbor = dfs(neighbor)
            new_node.neighbors.append(new_neighbor)

        return new_node

    return dfs(node)

 

בדיקת הפתרון

כדי לבחון את הפתרון נבנה גרף קטן המכיל 4 צמתים:

node1 = Node(1)
node2 = Node(2)
node3 = Node(3)
node4 = Node(4)

node1.neighbors = [node2, node4]
node2.neighbors = [node1, node3]
node3.neighbors = [node2, node4]
node4.neighbors = [node1, node3]

cloned_graph = clone_graph(node1)

אם ננסה להדפיס את `cloned_graph`, נקבל משהו כזה:

__main__.Node object at 0x743fae7fffb0

כתובת האובייקט בזיכרון. לא ממש עוזר להבין אם השכפול הצליח... אז ניצור פונקציה שתציג את הגרף כרשימת סמיכויות (adjacency list):

def to_adjacency_list(start_node):
    adj = {}
    old_new = set()

    def dfs(node):
        if node in old_new:
            return
        old_new.add(node)
        adj[node.val] = [n.val for n in node.neighbors]
        for neighbor in node.neighbors:
            dfs(neighbor)

    dfs(start_node)
    return [adj[i] for i in range(1, len(adj) + 1)]

עכשיו נוכל להשוות בין הגרף המקורי לעותק:

print("Original:", to_adjacency_list(node1))
print("Cloned  :", to_adjacency_list(cloned_graph))
print("Graphs equal in structure? ", to_adjacency_list(node1) == to_adjacency_list(cloned_graph))
print("Different objects? " , node1 is not cloned_graph)

 

הערכת יעילות הפתרון

זמן ריצה: O(V + E)

  • V – מספר הצמתים, E – מספר הקשתות.
  • נבקר פעם אחת בכל צומת, ונעבור פעמיים על כל אחת מהקשתות המקשרות בין הצמתים.

זיכרון: O(V)

  • המילון old_new שומר עותק לכל צומת.
  • עומק הקריאה הרקורסיבית עלול להיות עד V במקרים קיצוניים דוגמת גרף לינארי.

 

נסכם

האתגר איתו התמודדנו במדריך הוא הזדמנות מצוינת להעמיק בהבנת גרפים, רקורסיה, ושיבוט של מבני נתונים.

למרות שזה נשמע מפחיד הפתרון מבוסס ה- DFS ורקורסיה עובד ביעילות, וקל לקרוא ולהבין אותו.

 

מדריכים נוספים בסדרה ללימוד פייתון שעשויים לעניין אותך

אלגוריתם חיפוש לעומק DFS - מהבנה ליישום

טכניקת חלון ההזזה sliding window לפתרון בעיות ברצפים

טכניקת חלון ההזזה sliding window לפתרון בעיות ברצפים

 

לכל המדריכים בסדרה ללימוד פייתון

 

אהבתם? לא אהבתם? דרגו!

0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים

 

 

המדריכים באתר עוסקים בנושאי תכנות ופיתוח אישי. הקוד שמוצג משמש להדגמה ולצרכי לימוד. התוכן והקוד המוצגים באתר נבדקו בקפידה ונמצאו תקינים. אבל ייתכן ששימוש במערכות שונות, דוגמת דפדפן או מערכת הפעלה שונה ולאור השינויים הטכנולוגיים התכופים בעולם שבו אנו חיים יגרום לתוצאות שונות מהמצופה. בכל מקרה, אין בעל האתר נושא באחריות לכל שיבוש או שימוש לא אחראי בתכנים הלימודיים באתר.

למרות האמור לעיל, ומתוך רצון טוב, אם נתקלת בקשיים ביישום הקוד באתר מפאת מה שנראה לך כשגיאה או כחוסר עקביות נא להשאיר תגובה עם פירוט הבעיה באזור התגובות בתחתית המדריכים. זה יכול לעזור למשתמשים אחרים שנתקלו באותה בעיה ואם אני רואה שהבעיה עקרונית אני עשוי לערוך התאמה במדריך או להסיר אותו כדי להימנע מהטעיית הציבור.

שימו לב! הסקריפטים במדריכים מיועדים למטרות לימוד בלבד. כשאתם עובדים על הפרויקטים שלכם אתם צריכים להשתמש בספריות וסביבות פיתוח מוכחות, מהירות ובטוחות.

המשתמש באתר צריך להיות מודע לכך שאם וכאשר הוא מפתח קוד בשביל פרויקט הוא חייב לשים לב ולהשתמש בסביבת הפיתוח המתאימה ביותר, הבטוחה ביותר, היעילה ביותר וכמובן שהוא צריך לבדוק את הקוד בהיבטים של יעילות ואבטחה. מי אמר שלהיות מפתח זו עבודה קלה ?

השימוש שלך באתר מהווה ראייה להסכמתך עם הכללים והתקנות שנוסחו בהסכם תנאי השימוש.

הוסף תגובה חדשה

 

 

ענה על השאלה הפשוטה הבאה כתנאי להוספת תגובה:

איך אומרים בעברית אינטרנט?