כיצד למצוא רעיונות חדשניים לעסקים?

מחבר:
בתאריך:

בסוף המאה ה-19 היו בניו יורק יותר סוסים מבני אדם. הסוסים שימשו בעיקר לתחבורה. ואז יום אחד צץ כלי רכב משונה שלא דמה בכלל לסוס ונסע ברחובות. הסייסים המקצועיים, כמו גם מגדלי הסוסים, מוכרי האוכפים ומנקי הגללים הסתכלו עת המכונה המשונה ולא האמינו שזה יתפוס. אחרי הכול הסוס היה כלי התחבורה המועדף מזה אלפי שנים, ולפיכך לא יעלה על הדעת שמשהו יחליף אותו.

גם אנחנו כמו אותם ניו-יורקים מסוף המאה ה-19 עלולים להיות שבויים כל כך במציאות שלנו שאיננו יכולים לתאר את מידת התמורות אשר חלות בעולם. לא כל שכן לצפות את השפעתם על חיינו. אבל ישנם יוצאי דופן מעטים שמצליחים לצפות פני עתיד, ואולי אפילו לעשות מזה כסף. אילו הם היזמים, נשמת אפה של החברה המודרנית, והאחראים העיקריים לכל הקדמה ממנה אנחנו נהנים. לו רק היינו יותר כמותם.

אז במיוחד בשביל אותם האנשים שרוצים להיות יזמים אבל לא יודעים מהיכן להתחיל הכנתי את הרשימה הבאה של השיטות החביבות עליי כשאני מנסה לצפות הזדמנויות עסקיות.

רעיונות יצירתיים לעסק

 

שיטת "פעם היינו"

אתם מכירים את המצב שאתם צופים בסרט היסטורי, סדרת טלוויזיה מהילדות, או אפילו מסתכלים בתמונות ישנות שלכם, ואתם חושבים שהאנשים שם נראים מגוחכים, לא רלוונטיים או אפילו פרימיטיביים. ובכן, דרך מצוינת לחזות תגליות בעולם היא לשאול את השאלה הבאה: "אם מישהו יסתכל מהעתיד אל החיים שלנו היום מה יראה לו מגוחך, לא רלוונטי או פרימיטיבי?"

לדוגמה:

  1. למה שלכל משפחה תהיה לפחות מכונית אחת. בעתיד כשאנשים יצטרכו כלי רכב הם יזמינו אותו משירותי ההשכרה הקרובים למקום מגוריהם. הרכב, נהוג על ידי בינה מלאכותית יגיע בשעה היעודה ויסיע את הלקוחות למחוז חפצם.
  2. למה לעבוד בשביל זה יש רובוטים. חלקים גדלים והולכים של שוק העבודה יתבצעו על ידי רובוטים, מלצרות, טבחות, תיקון כלי רכב ועוד שפע של מקצועות יתפסו על ידי רובוטים שיהיו יעילים ומדויקים הרבה יותר. כתוצאה מכך אנשים רבים יפלטו ממקומות העבודה, והדרך שבה הם ישתכרו היא על ידי תשלומים מהמדינה.
  3. אם אני ארצה להפחיד את הנכדים לפני השינה אספר להם את הסיפור על זה שפעם היו טובחים בעלי חיים כדי לאכול את בשרם. ואם אתם חושבים שאני אכזר תחשבו שוב הרי כולנו גדלנו על הסיפור של עמי ותמי והמכשפה שרוצה לאכול אותם. כבר היום ישנם חברות הזנק שמייצרות סטייקים באמצעות גידול תרביות רקמה במעבדה. היתרון הוא כפול. גם כי נחסך מאתנו הצורך להתאכזר לבעלי חיים. וגם לסביבה היות שנפיחות האחוריים של מעלי הגירה תורמות משמעותית להצטברות גזי החממה באטמוספירה.

נכון, לא כל אחד יכול להקים עסק להפקת סטייקים מתרביות רקמה. אבל אתם עשויים לשקול להקים עסק שיתמוך בטרנדים העתידיים. לדוגמה, רשת שיפודיות שמוכרת בשר שיוצר ללא התאכזרות לבעלי חיים או שירות להשכרת מכוניות חכמות בעיר שלכם.

 

שיטת "למה זה צריך להיות ככה?"

בספר Innovation thinking methods מוסטפה השמי (Hashmi) שואל "מהי מכונית?" ועונה שמכונית, בבסיס שלה, היא לא יותר מקופסה שמשנעת אותנו ממקום למקום. המשמעות היא שמכונית לא חייבת שיהיה לה מנוע בעירה פנימית, גלגלים, דוושות או הגה. כשאתה מבין שמכונית התפתחה להיות מה שהיא היום בשל תהליכים והחלטות היסטוריות אתה חופשי לנסות לייצר רעיון למכונית שאינו דומה למכונית כפי שאנחנו רגילים לחשוב עליה.

שיטת "למה זה צריך להיות ככה?" מחפשת להגיע לצורתם הבסיסית ביותר של חפצים ורעיונות, ומשם למצוא פתרונות רדיקליים לבעיות האנושיות.

לדוגמה, מה זה בית למגורים? והתשובה הפשוטה ביותר שאני יכול לחשוב עליה שמדובר בכלי קיבול לאנשים שבו הם יכולים לישון, לאכול, להתנקות ולהתבדר. אחרי שהבנתי את הרעיון הזה קל לי להבין שבית לא חייב להיות עשוי מבלוקים או לוחות בטון, ובהחלט ייתכן שכבר היום שוקדים על חומרים פחות מזהמים, עמידים וזולים שישמשו לבניית בתים. רעיון אחר הוא שאולי לא חייבים חלונות ואפשר להסתפק במסכים ובמערכות מיזוג אוויר.

 

מידע פנימי

כשאתה חלק מתוך מערכת או תעשייה אתה עשוי לגלות את הכשלים שלה. תהליכים לא יעילים, ניהול לא מוצלח או משאבים שמתבזבזים על שטויות. לדוגמה, את מזרני Kasper האמריקאים ניתן להזמין רק דרך האינטרנט ואז הם מגיעים בדואר או עם שליח רכוב על אופניים. המחיר הוא זול בהרבה כי פשוט לשנע מזרן שניתן לקפל אותו, וגם העובדה שהמזרן לא שוכב במשך שנים בחנות בטרם מישהו טורח לרכוש אותו מוזילה משמעותית את המחיר לצרכן.

 

ישירות לצרכן

ישנם תעשיות שלמות שמפרנסות יותר מדי מתווכים. קחו לדוגמה את מחירי הפירות והירקות. החקלאים מוכרים את התוצרת לסיטונאים, הסיטונאים מוכרים לרשתות השיווק, ורשתות השיווק מוכרות למשקי הבית. התוצאה של השיטה הזו היא עלייה משמעותית במחיר המוצר בגלל התיווך, איכות פחותה של תוצרת כי הטריות נפגמת בזמן שעובר מהקטיף ועד לצלחת, וגם המגדלים נפגעים כי הם מרוויחים פחות מדי. הפתרון שמצאו מספר חקלאים בארצנו הוא של מכירת התוצרת שלהם ישירות לצרכן.

בימינו קל לעבוד ישירות מול הצרכן כי את המוצר או השירות ניתן להציע דרך האינטרנט. לדוגמה, Dell מציעים את המחשבים שלהם לקנייה ישירה מאתר החברה, ובכך הם חוסכים את העלויות הכרוכות בהחזקת חנויות ואנשי מכירות.

 

העברת רעיונות בין תחומים

כשהנרי פורד הגה את תעשיית המכוניות המודרנית מקור ההשראה שלו היה הדרך שבה מתנהל מפעל להפקת חלקי בשר מבעלי חיים. הוא התרשם מהיעילות של מפעל כזה שבו מצד אחד נכנסות גוויות של בעלי חיים, נתלות על ווים ומוסעות לעמדות השונות כשבכל עמדה מוסר חלק אחר. את הרעיון הזה הוא פיתח לפס ייצור של מכוניות שבו במקום לפרק בשלבים, בונים בשלבים. כל תחנה מוסיפה חלק או מערכת. עמדה שמוסיפה שלדה, הבאה שמוסיפה מנוע, אחר כך מרכב, הגה ופדלים, גלגלים. כך נולד פס הייצור המודרני.

 

כל הרעיונות נולדים אידיוטיים

כשאנחנו חושבים במקלחת על הרעיון העסקי שלנו הוא נראה לנו מושלם, ואז מגיעה המציאות ומוכיחה לנו אחרת. מישהו חשב על זה לפנינו, העלות של הקמת העסק גבוהה מדי, אין לנו את הידע הדרוש, הטכנולוגיה אינה בשלה, ועוד אלף ואחת סיבות. מעודד לדעת שאנחנו לא היחידים שניצבים בפני הבעיה כפי שמוכיחים הגלגולים שעברו עסקים מוצלחים שכולנו מכירים. חברת נינטנדו, הידועה בתור יצרנית של משחקי מחשב דוגמת "סופר מריו" האגדי, החלה את דרכה דווקא בתור חברה לייצור שואבי אבק. המייסדים של YouTube ניסו לפתח פלטפורמה לאיתור בני זוג. סרגיי ברין ולארי פייג', המייסדים של גוגל, חקרו במסגרת הדוקטורט שלהם כיצד מקושרים דפי רשת האינטרנט הצעירה. את הדוקטורט הם לא סיימו, אבל זכו להקים חברה שמשנה את העולם.

המסקנה מזה היא שאתה לא צריך לחכות לרעיון הטוב ביותר. קח את הרעיון האידיוטי שלך, ותראה מה אתה יכול לעשות איתו. רק תזכור שבדרך תצטרך להתאים את המסגרת של העסק שאתה מקים למציאות ולתנאי השוק. כך תגביר את הסיכוי שתצליח לממש את הרעיון העסקי שלך.

 

אולי גם זה יעניין אותך

6 דרכים מוכחות מדעית להפוך את המוצר או הרעיון שלכם לוירלים ברשת

כשל סאן פרנסיסקו - 9 שגיאות שתעשה בהקמת המיזם הטכנולוגי שלך

כישורי חיים - רעיונות ששווה לשתף

 

אהבתם? לא אהבתם? דרגו!

0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים

 

הוסף תגובה חדשה

 

= 8 + 9