כיצד תרכוש חוסן מנטלי?

מחבר:
בתאריך:

קודם כל, תנשום עמוק!

פלה, שחקן הכדורגל האגדי מברזיל, סיפר כיצד היה מכין את עצמו למשחק. הוא היה מגיע לחדר ההלבשה לפני כולם, נשכב על ספסל, נושם כמה נשימות עמוקות, ומתחיל להריץ סרט בראש. הסרט התחיל עם משחקי הכדורגל של ילדותו, על מגרש החול, כשהוא בועט בכדור ומבקיע. הדמיון היה חד וברור, וכלל את השמש טופחת על הרקות, את חיכוך החול ברגליים היחפות, את מנח הגוף בשעה שתמרן עם הכדור, ואת האושר שהוא חש על הבקעת השער. אחר כך הוא דמיין את רגעי השיא של הקריירה. ובסוף, ראה בעיניי רוחו את המשחק שהוא עומד לשחק. הוא דמיין כיצד הוא יקבל את הכדור, כיצד יעבור את המגנים, וכיצד יבקיע. התמונות במוחו התממשו במהרה על המגרש.

די.סי. גונזלז (DC Gonzalez), מחבר הספר "האומנות של חוסן מנטלי" חולק אתנו עובדה שידועה לספורטאי צמרת, ולאנשים מוצלחים מכל שדרות החיים, והיא שהמוח שואף לממש את התמונות שאדם רואה בעיני רוחו. לכן, אדם שרוצה להצליח, צריך להקדיש 10-20 דקות ביום למדיטציה שתחזק אותו. במסגרת המדיטציה האדם צריך לדמיין את הצלחות העבר ואת המעשים שיובילו להצלחות בעתיד.

כשאדם מזכיר לעצמו את הצלחות העבר הוא מחזק את האמונה העצמית שהיא מרכיב חיוני בחיזוק היכולת המנטלית.

כשהאדם מהרהר בתוצאה הרצויה הוא צריך לחזור בראשו על התהליך ולא על התוצאה. במקום לחשוב על מחיאות הכפיים או הנפת הגביע הוא צריך לחשוב על: איך? עם מי? מה ההרגשה? באיזה טכניקה? ובעיקר כיצד לגבור על המכשולים.

כריכת הספר the art of mental training by dc gonzalez

גונזלז כותב על 3 מרכיבים חיוניים לחוסן מנטלי:

  1. הסדרת הנשימה
  2. הרגעות
  3. דמיון מודרך

הסדרת הנשימה מושגת על ידי שאיפה אטית, החזקת האוויר בתוך הריאות לזמן קצר, ונשיפה אטית בקצב של 5 (5 שניות שאיפה, 5 שניות החזקת האוויר בריאות, 5 שניות נשיפה ו-5 שניות המתנה לפני השאיפה הבאה). חוזרים על התרגיל לפחות 3 פעמים ברציפות או עד להרגעות מלאה. בזמן ההרגעות עוברים לדמיון מודרך, שבמסגרתו מריצים סרט בראש שכולל את הצלחות העבר ואת המעשים שיובילו אותנו להצלחה בעתיד.

הסיבה שבגללה המדיטציה עובדת היא שלמחשבות שלנו, למילים שאנו אומרים ולאמונות שלנו יש השפעה עמוקה על המעשים שאנחנו עושים. וכשאנו נרגעים אנו מתחברים עם הנפש באופן עמוק יותר, ללא הרעשים של אירועי היום ושל מצבי רוח חולפים. רגעים אילה הם הזמן לנטוע במוחנו מחשבות של הצלחה ושל שגשוג.

 

היגיינה נפשית

גם ביתר היום מוטלת על האדם האחריות לטפח את מערכת האמונות החיובית שהוא מגבש לעצמו. במיוחד לנוכח הקשיים. ואת זה עושים על ידי דיבור עצמי חיובי. על עצמך ועל אחרים.

מכירים את הגמד צר האופקים שמתיישב לכם על הכתף ולוחש לכם באוזן שאתם לא שווים כלום בדיוק ברגעים הכי קשים? את הגמד הזה צריך ללמד לקח, ולהכניס מהר לכלוב כי הדיבור שלו הרסני, בפרט אם מבינים שמה שאנחנו חושבים ומרגישים מנחה את הפעולות שלנו. לכן, אם דבריו של הגמד מצליחים לפרוץ למחשבות שלנו, אנחנו חייבים מיד לעבור לדיבור עצמי חיובי. במקום "אני לא יכול כי זה קשה מדי", לומר לעצמך "אני כן יכול כי עשיתי את זה באלפי הפעמים שבהם רציתי, ואז כמו עכשיו אני מסוגל לעשות את מה שצריך". זה נכון תמיד, ובפרט במצבים מרגיזים, מלחיצים, או מפחידים.

זו גישה של היגיינה נפשית. כמו שהגוף לוקה במחלות בגלל לכלוך שמגיע מבחוץ, כך נפגע תפקוד הנפש בגלל דיבור עצמי שלילי. הפתרון הוא לקטוע מיד דיבור עצמי שלילי, ולהחליף אותו בדיבור עצמי חיובי. "אני יכול, אני מאמין בעצמי, יש לי את זה". כל אחד ומה שעוזר לו לחזק את הנפש.

גונזלז מספר על ילד שהוא אימן שהיה טוב מאוד, אבל הפסיד בקרב לילד שהיה טוב באותה מידה. אחרי הקרב, הילד אמר את הדבר הבא: "אני יודע שהפעם הוא ניצח אותי. לא בגלל שהוא יותר טוב ממני. אבל בפעם הבאה הוא לא יצא כל כך בזול". פשוט ולעניין.

גונזלז מספר על אימונים שעבר בבית הספר לטיסה של הצי האמריקאי שמטרתם להכין את החניכים להתמודדות עם נפילה לים. הם נזרקים לתוך ברכה עמוקה מגובה של עשרות מטרים בעיניים קשורות בתוך תא מתכת שמתהפך על ראשו, לאט לאט, ורק אחרי שהתהפך לחלוטין והתמלא במים, הם צריכים לגשש את דרכם החוצה. עדיין בעיניים קשורות. במידה ואינם מצליחים, עליהם לחזור על התהליך. והם חוזרים עליו שוב ושוב עד שהם מצליחים. אין זמן לחשוב או לנתח. חוזרים על התרגולת עד שמצליחים. כי בצבא האמריקאי, כמו בצה"ל, וכמו בחיים במצב שעלול לגרום לטראומה חוזרים לעשייה כמה שיותר מהר, ולא משאירים מקום לאירוע השלילי להיחרט בזיכרון.

אדם ניכר בכעסו, וגם הלוחם המנטלי יכול לכעוס אבל את כעסו הוא לא מראה כדי לשמור על כבודו בעיני הסובבים. הוא כועס. כן. כועס מאוד, אבל זה כעס קר ומחושב. הלוחם המנטלי מתנהג כמו מתנקש מחויך. למרות שיש ברשותו את אנרגיית ההרס הממוקדת של סופת ציקלון בלב הסערה שורר השקט כי ליבו המאומן שקט ובוטח.

 

קודם כל, צריך לדעת בשביל מה

שני הימים החשובים ביותר בחייך הם היום שבו נולדת והיום שבו אתה מוצא את הסיבה. (מארק טוויין)

ויקטור פרנקל שרד את אושוויץ, ובספרו "אדם מחפש משמעות" הוא טוען שהמעטים ששרדו את מחנות המוות היו אילו שהיה להם משהו גדול מהם. בזכות האמונה שעוד יבוא היום והם יזכו להתאחד עם משפחתם, יזכו לטפח את גינת הירק בביתם שנאלצו לנטוש, יחזרו לעסוק במלאכה שאהבו, לעסק שלהם או לכתיבת הספר שטרם השלימו. משהו העניק משמעות לחייהם ומקום מפלט שבו יכלו לבקר בדמיונם. לטענתו, אותה סיבה שהחזיקה את קרבנות הנאצים בחיים היא זו שגורמת לאנשים להתמיד בעבודה ולהחזיק את המשפחה למרות הקשיים.

אז מה הסיבה שבגינה אתה מוכן לקום מהמיטה בבוקר? מה הסיבה הגדולה והחשובה שבגללה אתה מוכן להתמיד במשך שנים ואף עשורים? כשתדע את הסיבה לא יהיו לך מחשבות שניות, ותדע לעשות את מה שצריך.

אינך יודע את הסיבה לקיומך? תנסה לפתח כישורים חדשים. אפשר לפתח כישור אחד שבו עם השנים והניסיון תתעלה לדרגת מומחה מבוקש או שילוב של כישורים שהוא ייחודי רק לך. כשתהיה ברשותך היכולת הייחודית לתרום לעולם תבין את הסיבה לקיומך. כי אתה ורק אתה יכול לעשות את עבודת החיים שלך, ולתרום לעולם באופן משמעותי באמצעות הכישורים שמייחדים רק אותך.

 

החיים הם משחק

החיים מזמנים לנו כישלונות ומשברים, ואילו בדיוק הנקודות שבהם אנו עלולים לנטוש את הדרך הטובה. להפסיק לעשות את עבודת החיים שלנו, להפסיק לתרגל נשימה, הרגעות ודמיון מודרך. מדוע? בגלל האכזבה על כך שלא הצלחנו להשיג את המטרה שבשבילה עבדנו כל כך קשה. אנו יכולים להתגבר על האכזבה אם רק נבין שהחיים אינם מסע גורלי אלא משחק שאנו צריכים ליהנות ממנו. וזה כולל את נקודות השפל ואת ההישגים. בכל דבר שעושים צריך לשמור על פרופורציות ועל לב קל. או במילותיו של Alan Watts "צריך לזכור לשיר ולרקוד".

 

המערכת שלך לפיתוח עצמי

בעיה נפוצה היא שאנשים מתקשים להתמיד ביישום עבודת החיים שלהם, שמיועדת להעניק משמעות לחייהם, בשל מערבולות היום יום. הפתרון שלי הוא פיתוח של מערכת ניהול זמן אשר כוללת הקדשת שעה אחת או יותר בכל יום לעיסוק במשימה החשובה לי ביותר. אני נוהג להתעורר מוקדם מאוד בכל יום, ולנצל את השקט של תחילת היום ללימוד, תרגול וכתיבה בתחום למידת מכונה שהוא הכישור שאני הכי מעוניין לפתח. היתרון הוא שאני לא צריך לחשוב בכל יום האם ומתי אצליח לשלב את המטרה הגדולה שלי. כי זמן קצר אחרי שאני מתעורר בבוקר אני מוציא אל הפועל את הדבר שאני מחשיב כעבודת החיים שלי.

 

גבריאל אוטיגן ומדע המשאלות

גבריאל אוטיגן (Gabriele Oettingen) היא פרופסור למוטיבציה והיא גילתה שאנשים שמפנטזים שהם כבר השיגו את המטרות שלהם בחיים אולי נהנים יותר בזמן הקצר אבל מתקשים לעמוד ביעדים בסופו של דבר. לעומת זאת, נחקרים ששילבו בדמיון את הקשיים שיעמדו בדרכם וכיצד הם יגברו עליהם הצליחו הרבה יותר. על סמך מחקרה היא ממליצה לחלק את המדיטציה שמטרתה להשיג את היעדים בחיים לארבעה חלקים: מטרה, תוצאה, מכשול ותוכנית.

  1. הצבת מטרה מאתגרת, מושכת ומציאותית.
    • "אני רוצה ללמוד במשך שעה אחת מדי בוקר."
    • "אני רוצה להשיל 5 ק"ג מהמשקל תוך חודשיים."
    • "אני רוצה לסיים את הפרויקט עד תחילת שבוע."
  2. מה התוצאה הטובה ביותר של השגת המטרה. כיצד תרגיש כשתעמוד ביעד? דמיין את התוצאה.
    • "ארגיש יותר טוב ואתמלא באנרגיה."
    • "אוכיח שוב שניתן לסמוך עליי."
    • "אשבח את עצמי כי זה אני - אדם אמין שעומד במילתו."
  3. מה המכשולים שאתה יוצר שעומדים בדרכך להשיג את היעד?
    • "מעדיף להתחיל את הבוקר בצפייה בטלוויזיה."
    • "אין לי מספיק כוח רצון כשאני מתחיל לזלול בלילה."
  4. תוכנית להתגבר על המכשול המנוסחת כמשפט תנאי. "אם או כאשר אתקל במכשול X אז אעשה Y".
    • "כאשר אתעורר בבוקר אפעיל את המחשב ואתחיל ללמוד."
    • "ארוקן את המקרר מכל מה שמזיק לי ואמלא אותו בגזרים מלוחים שאני נהנה לנשנש."

לדוגמה, תוכנית למדיטציה שמטרתה לעודד אותי להקדיש את השעה הראשונה של הבוקר ללמידה.

  1. מטרה: ללמוד בשעה הראשונה של הבוקר.
  2. תוצאה: אוכיח שוב שאני אדם שעומד במילתו ואקדם את העסק שלי בצורה משמעותית.
  3. מכשול: לא נעים לי להתחיל את הבוקר בלמידה. אני מעדיף לצפות בטלוויזיה.
  4. תוכנית: לפני שאני הולך לישון בלילה אמקם את המחשב הנייד לפני הטלוויזיה. על אריזת המחשב אדביק כרטיס עם המטרות הלימודיות שאני רוצה להשיג בבוקר. כשארצה להדליק את הטלוויזיה בבוקר, המחשב יחכה לי ורק אחרי שאלמד במשך שעה שלמה ארשה לעצמי להדליק את הטלוויזיה.

 

אם קראת את המדריך, ואתה מתעניין בפיתוח חוסן מנטלי ותובנות על הצלחה אני מאוד ממליץ לקרוא את המדריך לנבוח על העץ הלא נכון - תובנות מפתיעות על הצלחה שילמד אותך כיצד להפוך מגבלות לחוזק, מדוע חשוב לחלק משימות גדולות שנראות בלתי אפשריות למשימות קטנות וברות השגה ומדוע חשוב ללמוד להגיד "לא".

 

אולי גם זה יעניין אותך

7 הרגלים של אנשים מוצלחים

על החשיבות הגדולה של מעשים פשוטים ויומיומיים

לנבוח על העץ הלא נכון - תובנות מפתיעות על הצלחה

כישורי חיים - רעיונות ששווה לשתף

 

מקורות:

 

אהבתם? לא אהבתם? דרגו!

0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים

 

 

הוסף תגובה חדשה

 

= 6 + 4

תמונת המגיב

חיים בתאריך: 18.11.2017

תודה רבה. כתוב היטב.