איך לעבור מ-0 ל-1 כשאתה בונה את המיזם השאפתני שלך?

מחבר:
בתאריך:

פיט תיל (Peter Thiel) נמנה על המייסדים של PayPal שנמכרה ל-eBay תמורת 1.5 מיליארד דולר. אחרי המכירה הוא הפך לאחד המקימים של פייסבוק, והיום הוא נחשב לאחד המשקיעים המובילים בטכנולוגיה בעולם. לפי קורות החיים שלו נראה שיש לו את הידע לבניית חברה מצליחה שתשפיע על העולם לטובה. את הרעיונות שלו הוא הפך לקורס שהוא לימד באוניברסיטה וגם לספר ששמו "מאפס לאחד" (Zero to one) שעליו מבוסס המדריך הנוכחי.

zero to one peter thiel

הספר מאפשר הצצה למוחו הקודח של אחד האנשים שזוכה לעצב ברעיונות שהוא מפיץ ובמעשים את עולם הטכנולוגיה, ובתוכו מצאתי שלושה רעיונות מקוריים שיכולים לשמש כל אחד שרוצה להוציא לדרך מיזם משמעותי שיכול לשנות את העולם.

1. תהמר על "איפכא מסתברא" כשאתה בוחר רעיון עסקי

פיטר תיל נוהג לשאול יזמים המעוניינים לקבל ממנו מימון לרעיון העסקי שלהם את השאלה "איזו אמת מצויה ברעיון העסקי שלך שמעט אנשים מסכימים איתה?" כשג'ובס פיתח את האייפון הראשון הוא האמין שהטלפונים החכמים של העתיד לא יצטרכו מקלדת, אבל כמעט כל מי ששמע על כך סבר אחרת. Uber ו-AirBnB הימרו על האמת הלא אינטואיטיבית שאנשים יסכימו להשתמש בדירה וברכב שאינם שלהם. NETFLIX הימרו על האמת שהרבה אנשים ישמחו לבלות את זמנם בצפיית בינג' מול המסך. השאלה מיועדת לגלות האם הרעיון העסקי שלך יכול לתת מענה לצרכים של אנשים שהם אינם מודעים להם או אינם מוכנים להודות בהם.

איזו אמת מצויה ברעיון העסקי שלך שמעט אנשים מסכימים איתה?

איפכא מסתברא הוא ביטוי תלמודי שפירושו מסתבר ההפך. משתמשים בביטוי עבור מצב שבו אם חושבים מספיק טוב מגיעים למסקנה שונה ואף הפוכה למסקנה הראשונית שמקורה בחשיבה שטחית ותחושות בטן. באופן דומה, הרעיון העסקי החריג והמוזר יכול להפוך מקור לחברה פורצת דרך ומשגשגת.

למה חשוב להמר על רעיון עסקי שהוא ההפך ממה שמקובל לחשוב? פיטר תיל אומר שכל החברות שפשטו רגל סבלו מתחרות, שגרמה להם לפשוט את הרגל. אבל כשאתה מהמר על רעיון שהוא איפכא מסתברא אתה מקטין באופן דרמטי את הסיכויים שמתחרים פוטנציאליים יגרמו לך נזקים. בעיקר בגלל שרוב האנשים יחשבו שאתה משוגע, ועל כן יתעלמו ממך מספיק זמן. מה שיאפשר לך לפתוח פער משמעותי בשוק שבחרת.

אבל לפני שאתה רץ להוציא לפועל את הרעיון העסקי שיביא לך מיליונים הקפד להקים את העסק שלך בתחום הנכון בזמן הנכון. בין 2005 ל-2009 התחוללה בארה"ב מהפכת greentech שהתבססה על האמת שכולנו צריכים לעבור משימוש בדלקים מזהמים, דוגמת נפט וגז, לאנרגיות מתחדשות דוגמת רוח ושמש. הגל הזה הסתיים בפשיטת רגל של רוב החברות בגלל שהטכנולוגיה לא הייתה בשלה והממשל האמריקאי הפסיק את תמיכתו.

לפיכך, כדאי לך לפתח רעיון עסקי שרק מעטים יכולים לחשוב עליו, ורק בתנאי שהשוק בשל להקמת חברה מסחרית מצליחה שמבוססת על הרעיון.

 

2. אם אתה רוצה עסק גדול תתחיל משליטה בנישה קטנה

כשג'ף בזוס הקים את Amazon הוא חשב להקים חנות אחת שיש בה הכל. במקום זה הוא התחיל חנות שמוכרת ספרים ברשת האינטרנט. זו היתה נישה שקל יחסית להכנס אליה כי קל וזול לשנע את הספרים לצרכן, קהל קוראי הספרים היה מוכן לשנות את הרגלי הצריכה שלו ולעבור מרכישה בחנויות פיזיות לרכישה ברשת, וזה אותו קהל אשר נהנה ממספיק הכנסה פנויה שתאפשר לו לרכוש מוצרים נוספים. השליטה של Amazon בשוק הספרים הניבה לחברה מספיק הכנסות כדי לממן את הפלישה לתחומים אחרים כדוגמת מכירת דיסקים וסרטים. יותר מזה, היתה לו תשתית שעליה הוא יכול היה לבסס את המעבר לתחומים נוספים.

המסקנה מזה כשאתה מתחיל את העסק שלך אל תנסה לקבל 1% משוק ששוויו מיליארד דולר, עדיף לך לשלוט על 80% משוק שהשווי שלו מיליון דולר.

 

3. אתה צריך להקים מונופול

חוכמה ידועה היא שמונופול הוא דבר רע כי הוא מתנהג בברוטליות כלפי מתחרים ומנצל את הלקוחות. אבל המונופולים הגדולים של עולם הטכנולוגיה נוהגים אחרת. גוגל נהנים ממונופול בתחום מנועי החיפוש, והודות למונופול הזה הם מרוויחים כל כך הרבה ומעניקים חזרה לחברה בפרויקטים דוגמת: אינטרנט בחינם לכולם, מפות גוגל, ואפילו אפשרות למתכנתים להשתמש בחינם בשרתי החברה כדי להריץ תוכנות של בינה מלאכותית.

כשאתה מונופול המתחרים מתקשים לפגוע בך, והעסק שלך יכול להתמיד במשך שנים. מצד שני, כשאינך מונופול התחרות תאכל אותך, ובסופו של דבר תיאלץ להיפרד מהעסק שלך.

קיימות 4 דרכים להפוך למונפול וליהנות מרווחים גבוהים בלי לשחד פוליטיקאים או להידרדר לפשיעה מאורגנת:

  1. כשהמייסדים של Apple החליטו לייצר את מחשבי המחברת שלהם היה ויכוח כיצד למקם את הסמל המפורסם של התפוח על האריזה של המוצר. גישה אחת גרסה שהמשתמש צריך לראות את הלוגו פונה אליו כשהמחשב סגור. אבל הגישה שניצחה היא שהלוגו צריך להיות מופנה למתבונן מהצד כשהמחשב פתוח. החלטה זו ממתגת את המוצר ומעודדת את המכירות אבל יותר מזה היא הופכת את המוצרים האלקטרוניים ממוצרי צריכה לפריטים אופנתיים שאנשים רוצים שיהיו ברשותם כדי ליהראות מעודכנים. לא פחות מתיק של לואי ויטון או ג'יפון של KIA. חברת Apple מדגימה את השיטה הראשונה להפיכת חברה למונופול, שיטת המיתוג.

  2. רוב האנשים מעדיפים לחפש ב-Google מאשר ב-Bing בגלל שהתוצאות שמנוע החיפוש של גוגל נותן טובות פי-10. מכיוון שהאלגוריתמים של גוגל טובים כל כך הרבה יותר מאשר המתחרים והם בבעלות של גוגל קשה מאוד להתחרות בהם. זו השיטה השנייה להפוך למונופול, להיות הבעלים הבלעדי של טכנולוגיה מתקדמת.

  3. מדוע אתה מעדיף להשתמש ברשת החברתית -Facebook למרות שכל הזמן מגיחות לאוויר העולם רשתות חברתיות חדשות ומגניבות יותר? רוב הסיכויים שבגלל שהחברים שלך כבר נמצאים בפייס, ויהיה קשה להעביר אותם לרשת אחרת. את ההצלחה של פייסבוק בהפיכה למונופול ניתן לייחס לאפקט הרשת. ומה שאומר אפקט הרשת הוא שככל שיהיו יותר משתמשים ברשת חברתית כך יהיה קשה יותר להתחרות בה.

  4. מדוע רשת הקמעונאות האמריקאית Walmart מצליחה לחסל את מתחרותיה, רשתות הסופרמרקטים והמינימרקטים המקומיים? התשובה היא שבגלל הגודל העצום שלה היא יכול לשנע את המוצרים אל הצרכן בעלויות נמוכות מכל חברה אחרת. זו השיטה הרביעית להפוך למונופול, להיות כל כך גדול שאף אחד לא יוכל להתחרות בך.

 

לסיכום

הרעיונות בספר מיועדים לפתח את החשיבה היזמית ואינם מתיימרים להיות מדריך שיוביל אותך את כל הדרך מהרעיון ועד למיליון . ולא רק בגלל שכותב הספר מעדיף לדבר במיליארדים. אני ממליץ עליו בחום לכל מי שמאמין שיזמות יכולה לשנות את העולם לטובה.

לרכישת הספר מאמאזון

 

מדריכים נוספים שיועילו לך

כיצד למצוא רעיונות חדשניים לעסקים?

כשל סאן פרנסיסקו - 9 שגיאות שתעשה בהקמת המיזם הטכנולוגי שלך

6 דרכים מוכחות מדעית להפוך את המוצר או הרעיון שלכם לוירלים ברשת

מדריכים על פיתוח עסקי

 

אהבתם? לא אהבתם? דרגו!

0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים

 

 

הוסף תגובה חדשה

 

= 3 + 7